Vandaag zijn ik en Marc van Maanen als blogger van Bijgespijkerd aanwezig op de CSN Conference in de Westergasfabriek. Het event staat in het teken van Corporate Social networking, en heeft dit jaar als hoofdthema ‘De Sociale company’. Dit thema is gekozen omdat veel organisaties begonnen zijn met linken, twitteren, bloggen en hyven maar niet kunnen aangeven wat het hen heeft opgeleverd. Vaak mislukken pogingen door gebrek aan strategie (zie eerdere artikel op Bijgespijkerd hier & hier).
De dag begint met het voor mij absolute hoogtepunt van de dag, de komst van Jeremiah Owyang, een van DE goeroes wereldwijd op het gebied van Social media. Jeremiah is Senior Analyst bij Forrester Research, en is een van de meest geciteerde onderzoekers ter wereld op het gebied van social media. Hij publiceerde diverse onderzoeken voor Forrester, waaronder ‘The future of the social web’ die hij vandaag gaat bespreken.
Jeremiah start zijn lezing met het bespreken van de Technographics, van internetcreator tot internetinactives. Hij laat zien dat Nederland op het gebied van ‘joiners’ (mensen die deelnemen aan het Social web) en ‘creators’ (mensen die content maken op het web) ver voor loopt op de gemiddelden van Europa. 39% is joiner, 17% creator. Waarom dat precies is kan Jeremiah niet zeggen, maar normaliter heeft het volgens hem te maken met cultuur.
Jeremiah introduceert vervolgens zijn pas gelanceerde model, waarin hij 5 tijdperken binnen het Social web beschrijft. Voor de beschrijving wil ik jullie graag doorverwijzen naar mijn eerdere artikel, want anders wordt dit artikel wel ERG lang. Wel wil ik graag in gaan op de uitgebreide toelichting die Jeremiah heeft gegeven per fase:
1) Het Sociale web van relaties
Deze fase in vanaf ongeveer 1997 in werking gezet met de profielen en connecties op Social networks.
Wat is de impact van deze fase op de media?
- Informatie knalt de wereld rond met een enorme snelheid, meer dan ooit tevoren mogelijk was.
- Communities reflecteren de werkelijkheid van het dagelijkse leven.
- Merken proberen deel te nemen, maar dat lukt vaak niet omdat ze te traditioneel zijn en niet denken vanuit de community.
Wat kun je doen als bedrijf?
- Luisteren! Kijk waar je community is.
- Fish where the fish are.
- De community komt op de eerste plaats, niet je merk.
- Als reeds bestaande communities niet voldoende zijn, kun je ze zelf bouwen.
- Ontwikkel een goede strategie, eerder dan de technologie.
- Krijg de interne staf van je bedrijf mee! Je hebt een strateeg en communitymanager nodig om het tot een succes te maken. De communitymanager is de ‘winkelbediende’ van de community
2) Het web van Sociale functionaliteit
Voorbeelden van deze fase zijn de vele widgets die je ziet verschijnen. Denk hierbij ook vooral aan applicaties die op basis van Linkedin en Facebook door derden worden ontwikkelt.
Wat is de impact van deze fase op de media?
- Derde partijen gaan doorprogrammeren op Social networks, en maken applicaties.
- Een nieuwe vorm adverteren is ontstaan : applicaties en widgets.
- Applicaties worden belangrijker dan traditionele websites.
Wat kun je doen als bedrijf?
- Allow populaire content van je website to spread op communities waar die zijn
- Sponsor reeds bestaande applicaties, huur experience in
- Encourage communitybouwers om opensocial te worden
- Laat community bepalen wat het beste voor hun is en reflecteer jezelf met feedback
3) Het web van de Sociale colonialisatie
Social networks beginnen in deze fase hun content te verspreiden over andere websites. denk daarbij met name aan applicaties als OpenID. Jeremiah heeft zelf sinds kort bijvoorbeeld een optie voor lezers om direct comments te geven op zijn blog via hun Facebook login. Kortom, ze hoeven geen gegevens meer achter te laten.
Deze week schreef ik al een artikel op Bijgespijkerd over Get Glue, een startup die Jeremiah ook nu weer uitgebreid bespreekt als voorbeeld van het semantische web en de kolonialisatie van het Sociale web.
Wat is de impact van deze fase op de media?
- Elke site wordt Social, surfen is niet meer eenzaam.
- Mobiel brengt alles naar je broekzak.
- E-mail gaat er uit zien als een Social network.
- Traditionele marketing verandert naar Sociale aanbevelingen.
Wat kun je doen als bedrijf?
- Al je producten en diensten moeten Social kunnen worden gedeeld qua beoordeling door je consument. Vraag ze ook proactief om dat te doen, encourage them!
- Breng de reacties en discussies van mensen rondom je merk naar je eigen corporate website. Aggregeer dus de conversatie.
- Ontwikkel word of mouth programma’s die het makkelijk maken voor je trouwe merkfans om positief over je te praten.
4) Het Sociale context web
In deze fase begint een nieuwe vorm van social contact. Je kunt voortaan je geografische gegevens gaan delen met merken. als je dan op de site van het merk komt kan die zien waar je vandaan komt en wie je bent. naarmate je het merk meer vertrouwt, kun je meer data beschikbaar maken. Het merk kan jou dan dus ook persoonlijke aanbiedingen gaan doen. Hoe meer info je aan het merk geeft, hoe meer het voor je terug kan doen ik de vorm van personalisatie.
Wat is de impact van deze fase op de media?
- Content, design en advertising worden relevanter en beter.
- Registratiepagina’s kunnen eindelijk verdwijnen door de kost van OpenID enz.
- Brands gaan steeds meer personaliseren op hun corporate websites.
- Ook zoeken op het internet gaat steeds meer Sociale invloeden voelen.
- TV en Social zullen elkaar gaan ontmoeten.
5) Het web van de Sociale commercie
Dit is de fase waarin communities hun eigen producten gaan bepalen en vormen. Bedrijven zullen zich aan moeten gaan passen aan de community.
Wat gebeurd er?
- Social CRM ontstaat.
- Bedrijven maken producten en diensten op basis van collectieve opinie en wensen vanuit de communities.
Wat is de impact van deze fase op de media?
- Social networks worden de volgende generatie CRM’s.
- Er komen bureaus die communites vertegenwoordigen, in plaats van merken.
jeremiah rondt hiermee zijn stuk over de diverse fases af, en gaat verder met het bespreken van uitdagingen voor de toekomst:
- Privacy
- Mensen worden Social networks zat.
- Er komen veel ‘legal issues’.
- Er komt wellicht teveel nutteloze info online, denk nu bijvoorbeeld al aan veel Tweets.
- Extremisme op het web is lastig te bedwingen.
Een belangrijke vraag voor marketeers blijft ook altijd hoe je zoiets als Social media kunt verkopen aan executives. Welnu, Jeremiah heeft een aantal tips uit eigen ervaring:
- Zie het verschil tussen leadership en evangelism, je hebt beide nodig.
- Start intern, laat de waarde zien met interne tools.
- Focus op de impact die het heeft op je business, niet op technologie.
- Maak een competitors matrix om te laten zien wat anderen doen.
- Ontwikkel een risicoplan.
- Betrek de ‘legal department’ zo snel mogelijk, ze kunnen je maken of kraken.
- Vindt een kampioen in het managementteam, die jouw springplank kan zijn.
- Gebruik data!
Tot slot geeft Jeremiah ons een ‘hoofdtip’ per fase van het Social web:
- fase 1) vis waar de vissen zijn.
- fase 2) versplinter je site en laat het verspreiden.
- fase 3) aggregeer de conversatie en encourage discussie.
- fase 4) verhoog je content!
- fase 5) integreer de community in elke fase van je product/customer levenscyclus.