Cotweet verdwijnt. Is dat erg?

Cotweet verdwijnt. De gratis tool gaat na 15 februari op in een betaalde variant. De twitterende wereld is in last. Want hoe managen we ons Twitter account dan nog? Maar is het wel zo erg dat deze gratis tool verdwijnt? Dwingt het ons niet om beter na te denken over tooling en hierin ook daadwerkelijk te investeren?

De ophef is groot op Twitter. Gratis Cotweet is niet meer. Toegegeven, veel van de ophef wordt veroorzaakt door de eigenaar van Cotweet, de ExactTarget Company. Zij komen niet met een prijsplan en zijn erg karig met informatie. Het gerucht gaat nu zelfs dat de betaalde versie van Cotweet 7000 dollar gaat kosten. Per maand? Per jaar? Dat weet niemand. Het enige wat de ExactTarget Company daarop antwoordt is dat pricing per klant anders kan zijn. Cotweet wordt op deze manier hoe dan ook een social media case.

Maar moeten we het erg vinden dat Cotweet verdwijnt?
Persoonlijk denk ik van niet en wel om een paar redenen:

Je had het kunnen weten: gratis = 0 garantie
Cotweet is een gratis tool. En dat is altijd een risico. Aan gratis zit namelijk geen verplichting. Gratis = 0 garantie. Als ik morgen wil stoppen met mijn service, dan stop ik toch? Nu is het Cotweet, morgen kan het Twitter zijn. Of Facebook.

Gratis tools zijn vandaag een succes, en morgen verkocht. Dat is ook vaak het businessmodel. Bij Cotweet is dat extra pijnlijk. Binnen veel klantenservice afdelingen heeft Cotweet een vaste positie bedongen. Veel grote bedrijven zijn bij het managen van klantreacties –mede- afhankelijk van deze gratis tool. Met terugwerkende kracht krijg ik zowaar begrip voor de afdeling ICT. Die zijn nooit voor dit soort gratis gebbetjes vanuit oogpunt van continuiteit. In het geval van Cotweet hebben zij het gelijk aan hun zijde.

Social media-acitviteiten worden volwassen
Monitoring, meten, analyse, webcare. Het is ook een teken van volwassenheid dat we (moeten) gaan investeren in dit soort tools. Stel de afdeling klantenservice die nu met Cotweet werkt, stapt straks weer over naar een nieuwe gratis tool. Die tool moet geimplementeerd worden en vervolgens dient het personeel getraind te worden. Reken maar uit wat dat allemaal kost. Waarom niet een contract aangaan met een leverancier? Doen we voor andere software toch ook?

Open source oplossingen
Dat wordt dus een duur grapje, iedereen aan de betaalde tools. Maar misschien zijn er wel andere opties. Wat dacht je van open source? Vreemd genoeg zie je in de “social media wereld” nog weinig open source initiatieven.  Ja, er zijn veel start ups. Maar erg sociaal worden die tools niet ontwikkeld.

Het voordeel van open source is dat ” de source  van de crowd” is. Enthousiastelingen werken de tool verder uit, de goegemeente kan er van profiteren of zelf met input komen om de tool te verbeteren. Ik kan niet direct een succesvol social media open source initiatief noemen. Als je zoekt op social media en open source zie je als eerste een artikel van Mashable uit 2007. Dat zegt veel.

Is het geen tijd voor een nieuwe aanpak van gratis tools? Wordt open source de garantie voor continuiteit van onze tools?

Ik ben benieuwd hoe jullie daarover denken. En wie zich geroepen voelt deze handschoen op te pakken!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven