Content is onmisbaar in elke (content)marketingstrategie. De inhoud van de media en middelen is een onderdeel van content. Daarnaast natuurlijk alle content die we verspreiden waarmee we de klant onze aanwezigheid willen laten zien, onze deskundigheid en de betrokkenheid.
De behoefte van de klant staat dus centraal. Maar wat is dan die behoefte en welke inhoud zoekt de klant? Deze checklist geeft een handvat voor het daadwerkelijk goed produceren van die content die een onderdeel is van de vaan cross media strategie.
Vaststellen van het thema
Het thema moet voldoen aan een aantal criteria:
- zit de klant er op te wachten
- heeft de content het niveau dat wordt nagestreefd
- past de content bij de dienstverlening
- sluit de content aan bij de verwachtingen
- is de context van de content vast gesteld
Dat betekent dat je enerzijds intern en anderzijds extern onderzoek moet doen naar het juiste thema. Intern dus goed bij de context van de onderneming laten aansluiten.
Extern kan er gebruik gemaakt worden van:
- analyse van de ranking van keywords
- analyse van Twitter voor veel gebruikte onderwerpen
- is er op Pinterest aandacht voor een specifiek thema
- gebruik ook onder andere Keyword planner van Google om te analyseren waar mensen op zoeken op dit moment; dat helpt later in de vindbaarheid en geeft handvatten bij het bepalen van de relevantie van het thema
Samenstellen van de content
Niet elke content is even bruikbaar. Stel jezelf de volgende vragen:
- voor wie schrijf ik
- via welk device leest de ontvanger de content
- inhoudelijk of vermakelijk schrijven
- wetenschappelijk of vanuit de praktijk
Het is begrijpelijk dat wanneer we als marketeer de diepte in gaan en graag meer willen weten over een specifiek thema dat een heel boek over contentstrategie ons alle ins en outs geeft. Wanneer we onderweg via een mobiel device een artikel lezen kan het minder diepgaand zijn, zonder daarmee minder kwalitatief te zijn. Tips bij het schrijven van content:
- schrijf wat de lezer wil lezen
- maak de teksten niet te lang, gebruik zinnen met 12 tot 15 woorden
- gebruik een afbeelding bij elke 300 woorden
- korte en krachtige kopregel zet aan tot lezen
- gebruik opsommingstekens
- gebruik een URL als wilt verwijzen naar meer en andere inhoud
Bepalen relatie van SEO en content
Na het schrijven en samenstellen van content is het begrijpelijk dat het goed is dat de content gevonden wordt. Een aantal tips om de content beter vindbaar te maken:
- gebruik het juiste aantal woorden voor een blog zodat Google je beter kan vinden (1000 tot 1500 woorden)
- gebruik de juiste keywords in de titel
- gebruik de juiste keywords in de tekst
- wees consistent in tekst en afbeeldingen
- herhaal keywords
- gebruik url’s in de tekst
Contentdistributie
Content schrijven is één, content vindbaar maken is twee, content via andere kanalen distribueren verspreiden is het vervolg.
In de eerdere stap is aangegeven hoe de content vindbaar kan worden. Als marketeer kun je zelf ook aan de slag om actief de content onder de aandacht te brengen.
- gebruik afbeeldingen, maak een infographic en deel de content via Pinterest
- gebruik diverse sociale media als ondersteuning voor de verspreiding, wijs mensen er op en zeg “deel deze content via…”
- maak een video van een presentatie met de inhoud van de content en deel via Youtube
- maak een presentatie en deel deze via Slideshare
Zorg er dus voor dat de content op meerdere plaatsen via meerdere methoden te benaderen is.
Promotie van de content
De content kan natuurlijk in de gehele cross mediale aanpak mee genomen worden:
- gebruik een link in de email
- deel de content met anderen via de verschillende sociale media
- gebruik andere mediapartners om de content te verspreiden
Via de sociale media is er veel mogelijk natuurlijk, een pin via Pinterest, blogpost op Facebook, delen van de content op LinkedIn groepen of plaatsen op eigen bedrijfspagina.
Op deze wijze produceer je content die aanslaat bij de doelgroep, wordt de content beter en verspreid je de content op grotere schaal.