10 competenties van een social media manager

Om succesvol te zijn als social media manager of als social media marketeer (SMM) vraagt om een aantal specifieke eigenschappen en comptenties. Dan blijkt ook dat een social media marketeer een schaap met de 5 poten is.
De competenties zijn de volgende.

 

Kunnen luisteren

De SMM moet de vaardigheid hebben om te luisteren en niet voortdurend te willen zenden of praten.

  • stel vragen en bekijk de reactie
  • analyseer wie er hoe reageert
  • bouwt relaties
  • door te luisteren stel je je op als een vriend

 

Relatie aan gaan en onderhouden

Het gaat de SMM niet om het harde resultaat maar om het laten ontstaan van een relatie en die relatie ook laten voortduren.

  • helpt mensen bij vragen
  • laat affiniteit zien
  • geen harde sales pitch

 

Kan delen

Door de inzicht in de klant en de behoeften van die klanten is de SMM een “deler” pur sang. De SMM ziet relevante content, pakt die op en deelt die content met anderen.

  • delen van kennis is vermenigvuldigen van kennis
  • content van experts delen met volgers en ander publiek
  • open en transparant ook een mening delen met volgers en publiek

 

Toont initiatief

Het ontwikkelen en ontginnen van een sociale media strategie is voor veel marketeers en ondernemers redelijk nieuw. Door niet alleen het initiatief te tonen maar ook door te doen is de SMM een denker en doener tegelijk.

  • neemt het voortouw
  • experimenteert
  • geeft anderen ook de ruimte
  • neemt de verantwoordelijkheid

 

Zoekt engagement

Het opzoeken van netwerken, het bouwen van netwerken en het onderhouden van netwerken is een standaardcompetentie van een SMM.

  • netwerken offline en online
  • toepassen van de juiste technieken
  • netwerken via verschillende media en devices
  • bindt mensen en verbindt mensen

 

Geeft respons

Een vraag stellen via sociale media is een eerste zet in het voeren van een interactie. Iets wat veel marketeers nog al eens vergeten. De SMM daarentegen laat zogenaamde responsiveness zien.

  • vraagt om meningen
  • reageert op reacties
  • stelt vragen
  • gaat gesprek aan

 

Beschikt over geduld

Het inzetten van sociale media is een strategie die geschikt is voor meer langere termijn. De inzet van andere (online) media leidt vaak direct tot resultaat. Sociale media vragen om geduld.

  • blijven proberen
  • experimenteren
  • zoeken naar de juiste ingang en toepassing
  • geeft het werven en voeren van interactie de tijd
  • maar verzaakt niet en is niet teleurgesteld als het minder snel gaat

 

Kan schrijven

De SMM moet ook beschikken over schrijfvaardigheid. Het plaatsen van een post en het reageren op die post moet vanuit de SMm zelf komen.

  • actief schrijven
  • overtuigen met reacties
  • soms met humor maar wel vanuit een serieus oogpunt

 

Is nieuwswaardig

De SMM moet zorgen voor actuele, nieuwe, inspirerende en verrassende content. Dat kan door verzamelen van content en zelf schrijven van content.

  • zorg dat je niet voorspelbaar bent
  • schrijf over de juiste topics
  • wees actueel en inspirerend

 

Vertoont geen pretenties

Ga niet naast je schoenen lopen!
Blijf aardig, menselijk en sociaal. Het is immers de sociale media marketeer.

Deze competenties dragen bij een meer succes bij de inzet van sociale media en het verder ontwikkelen van de sociale strategie als onderdeel van de marketing strategie.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven