8 Acties bij inzetten Sociale Media

Het ontwikkelen van een sociale media strategie is één. Het uitrollen van een sociale media strategie is twee. Het implementeren van een sociale strategie is drie.

En dan komt het!

Het daadwerkelijk voort zetten van een sociale strategie vraagt om discipline. Het 8-stappen model voor succesvolle implementatie gebruiken we als basis. Dus de strategie is uitgerold en nu is het aan ons marketeers om deze strategie ook succesvol te maken. Dat kan met de volgende acties.

Deze 8 acties helpen bij het succesvol maken van een sociale strategie. Dat betekent dat deze 8 acties dagelijks minimaal 1 keer uitgevoerd moeten worden. Na het ontbijt wordt dit dus je dagelijkse routine.

 

Controleer de laatste statistieken

Analyseer en controleer de laatste statistieken van alle sociale media die onderdeel uitmaken van de strategie. Als de strategie goed is geïmplementeerd dan is daarvoor een dashboard ontwikkeld met de KPI’s waar je op wilt sturen.

  • wat zijn de laatste resultaten
  • vergelijk die met de dagen ervoor
  • is er iets veranderd en waarom
  • is er een test geweest en welke was het beste

 

Bekijk je reacties

Bij het posten van content en berichten via sociale media geef je mensen de mogelijkheid om daar op te reageren. Het daadwerkelijk geven van een reactie moet zo snel mogelijk. De dagelijkse routine is erop gericht om te analyseren de aard en frequentie van de reacties.

  • wat wordt er over je gezegd
  • hoe wordt er gereageerd
  • welke boodschappen zitten er in de berichten, emotie of zakelijk
  • wordt het product, bedrijf of merk genoemd en in welke context
  • natuurlijk kun je bij de analyse ook reacties geven op de verschillende posts

 

Stel de doelen van de dag

Binnen de strategie voor sociale media heb je speelruimte om de dagelijkse inzet van media te bepalen op basis van de ontwikkelingen. Dat betekent dat je ook per dag doelen kunt stellen. Dus wat gaan we vandaag doen, is er iets gebeurd waar je actueel op kunt inspelen of is er een interne ontwikkeling die vandaag gecommuniceerd mag worden.
Zorg dat je doelen een centrale rol hebben in de activiteiten van die dag.

 

Controleer de contentplanning

De content die vandaag via de sociale media wordt gedeeld, daarvan zou ruim 80% gepland moeten zijn en de rest is flexibel, afhankelijk van de actualiteit.
Het bekijken van de plaatsingen van de dag in combinatie met die actualiteit kan er toe leiden dat de planning iets wordt bijgesteld.
Kijk ook of alle content er is en of er iets bijzonders mee is.

 

Controleer het “marketingplan van de dag”

De content plaatsen is een eerste punt van actie. De actie onder de aandacht krijgen is een tweede punt van aandacht, Is het mogelijk om beïnvloeders in te zetten die de content verspreiden of extra aandacht geven? Het kan ook zijn dat er om de content een extra campagne wordt gestart, dan moet deze campagne ook geactiveerd worden.

 

Anders spelers op de markt bekijken

Zoek de belangrijke spelers, concurrentie en indirecte concurrentie, op. Analyseer wat zij hebben gedaan en op welke wijze de aandacht van klanten is getrokken. Daar zitten altijd leermomenten in. Elementen die je wel gaat kopiëren en elementen die je niet gaat kopiëren.

 

Algemene ontwikkelingen

Zijn er nog nieuwe aspecten die je mee kunt nemen in de sociale media strategie. Veranderingen in de mogelijkheden die de sociale media bieden. Zeer frequent worden deze media aangepast met mogelijkheden en andere inzichten. Analyseer deze ontwikkelingen en bepaal wat ja vandaag kunt meenemen.

 

Rapportages naar anderen

Deel je inzichten en analyses met anderen.

  • informeer anderen over de activiteiten
  • informeer anderen over de resultaten
  • geef aan wat je de komende dag gaat doen
  • geef je bevindingen door
  • stel vragen aan anderen

Door dagelijks deze discipline door te voeren kun je de daadwerkelijke inzet van sociale media meer succesvol maken.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven