Social media hebben een steeds grote invloed op de entertainment industrie. Niet alleen wordt er steeds meer gediscussieerd over tv-programma’s, films en documentaires, maar ook biedt social media ongekende mogelijkheden om bezoekers dichter bij je evenement te betrekken. In dit blog lees je een case waaraan ik heb gewerkt, en eentje die ik de praktijk tegenkwam.
Case 1: Bezoekers van Trance.nu stemmen op de line-up voor Trance Energy
Een leuke case van social media waarbij ik betrokken ben is die van de website www.trance.nu. Trance.nu is een website die sinds jaren is uitgegroeid tot de grootste trancesite van de wereld met meer dan 100.000 unieke bezoekers per maand. ID&T is de Nederlandse party organisatie ID&T. ID&T organiseert elk jaar Trance Energy in de Jaarbeurs, een groot dansevenement waar zo’n 30.000 bezoekers op af komen en elk jaar uitverkocht is. Voor Trance Energy 2010, dat wordt gehouden op 3 april volgend jaar, zocht ID&T samenwerking met de website www.trance.nu voor de Future Stage. De Future Stage is sinds enkele jaren een area waar diverse DJ talenten draaien. De line-up van deze area werd door ID&T bepaald.. tot nu.
Samenwerking
Voor de Future Stage van volgend jaar is besloten om het interactiever aan te pakken, met behulp van social media in samenwerking met Trance.nu. ID&T zocht de samenwerking met Trance.nu, omdat Trance.nu een authoriteit is op het gebied van trancemuziek, internationaal de grootste trancesite is, maar ook een sterke community aan zich heeft gebonden. Besloten werd om de community de line-up voor de Future Stage te laten kiezen, door middel van een poll die twee weken op de site van Trance.nu staat . Leden van de website kunnen stemmen op een DJ uit een lijst van 20 namen. De zeven DJ’s met de meeste stemmen krijgen een plek op de Future Stage van Trance.nu. Na 1,5 week hebben meer dan 2000 mensen hun stem uitgebracht, een ongekend aantal in zo’n korte tijd.
Waarom succes?
Er zijn een aantal succesfactoren te benoemen waarom deze actie zo goed heeft gewerkt. Ten eerste hebben de krachten van de twee partijen elkaar versterkt. Het event Trance Energy met een ijzersterke internationale naam en Trance.nu met een zeer trouwe community en veel ervaring met social media. Ten tweede de buzz die door meerdere kanalen die via Trance.nu is gecreĆ«erd. Niet alleen via de website maar ook via Twitter (meer dan 2800 followers) en Facebook werden mensen opgeroepen om te stemmen. Ook de genomineerde DJ’s verspreidden dit bericht via hun nieuwsbrieven, Twitter-accounts, Myspace accounts en artiestenwebsites. Kort gezegd: de Future Stage, normaal gesproken een van de stages met de minste aandacht, heeft nu een substantiele buzz gecreĆ«erd voor zichzelf, maar ook voor het evenement Trance Energy, zonder enige advertentiekosten.
Case 2: Twitteren met de DJ tijdens het stappen
Nog een andere leuk klein, maar fantastisch voorbeeld kwam ik tegen tijdens het stappen in Den Haag. Ik ging naar het feest 90’s Now, waar DJ Gary Global zijn tracks uit de jaren 90 draait. Het leuke was dat hij mensen oproept om via Twitter aanvragen te sturen, naar zijn account. Ik heb de proef op de som genomen en een aantal aanvragen gestuurd naar @djgaryglobal op Twitter en ze werden ook daadwerkelijk gedraaid. Ik communiceerde dus live met de artiest op het podium, een fantastische interactieve ervaring.
Simpel maar leuk
Concluderend kunnen we stellen door slim gebruik te maken van social media tools je tegen hele lage kosten je gebruikers/bezoekers zeer goed kunt betrekken tijdens een stapavond. Voor de bezoekers van Trance Energy en Trance.nu zal de animo om een kaartje te kopen voor het evenement een stuk groter zijn, omdat ze voor een deel invloed hebben gehad op de DJ’s die er draaien. Kom je ook leuke voorbeelden tegen van interactieve elementen tijdens het stappen in combinatie met social media? Dan hoor ik dat graag van je.