Interact09: Veel cijfers en voorspellingen

Bron: PunkMedia.nl
Foto: PunkMedia.nl

Vandaag werd in Amsterdam het IAB congres Interact09 gehouden. Omdat een liveverslag niet veel toevoegd en veel van de presentaties online staan, beperken we ons hier tot de belangrijkste feiten, cijfers, oneliners, modellen en links. Voor de 8% van de Nederlands die Twitteren (volgens Reineke Reitsma van Forrester), de tweets met betrekking tot dit event kun je vinden via #iab09

Reineke Reitsma, Forrester
Nederland is koploper voor wat betreft het online zijn van de bevolking: 92% is minimaal één keer per maand online

  • 29% van de Nederlanders leest regelmatig een blog (en 10% update regelmatig een blog)
  • 56% zit op Hyves
  • 33% gebruikt ratings & reviews (en 10% schrijft ze)
  • 8% twittert

De cijfers lijken met wat aan de hoge kant, maar uiteraard zijn ze volgens Forrester valide en significant Reineke besprak daarna de POST methode als Sociale Media Strategie:

People (hoe maken zij gebruik van sociale media)
Objective (wat wil je bereiken)
Strategy (realiseer een plan)
Technology (welke sociale technologie te gebruiken)

Na het creëren van een account kun je de presentatie bekijken via www.forrester.com/interact2009.

Helge Tenno, Screenplay
Enkele oneliners van deze sympathieke Noor

  • ‘Kranten moeten businessmodel omgooien. Ze hebben online net zoveel lezers als offline, maar verdienen daar slechts 5% van hun omzet mee. Content moet zo uniek zijn dat men ervoor wil betalen en ze niet afhankelijk zijn van advertenties’.
  • ‘De beschikbaarheid van de content is net zo belangrijk als de content zelf’.
  • ‘People love brands. Maar .. ze vertellen liever 1 minuut over een merk, dan dat ze 5 seconden luisteren naar wat het merk te vertellen heeft. ‘
Companies sell stuff, people buy stuff

Christian Godske, digital evangelist van MediaCom
De hoogtepunten van zijn presentatie:
  • We hebben steeds meer keuze, dus filters worden steeds belangrijker. Er zijn twee soorten filters, namelijk technologie en friends (voorbeeld: Google Social Search)
  • 95% van de nieuwe-media gebruikers verwacht dat merken aanwezig zijn op sociale media
  • ‘Old School marketing is dead’

Helaas op dit moment nog geen link naar de presentatie, wellicht komt deze later beschikbaar via de site van Interact09.

Ben van der Burg van WebAds (en bekend als oud-schaatser en ’trainingmaatje van Bart Veldkamp’) hield een gloedvol betoog over waarom merken (met name ook ’traditionele’ merken) toch vooral ook online zichtbaar moeten zijn. Maar de ‘Freek-en’ van deze samenleving (marketingmanager van Danone diende als voorbeeld) zien dat helaas nog lang niet altijd in. Een inspirerend en enthousiast verhaal dat helaas moeilijk te reproduceren is.
Het middagprogramma bestond grotendeels uit parallelsessies. Hieronder in het kort quotes en links uit de sessies die de verschillende Bijgespijkerd bloggers hebben bijgewoond:
Taskforce Search van het IAB
  • Search heeft zich ontwikkeld van kliks (2003), naar conversie (2005), marge (2007) naar engagement (2010).
  • De belangrijkste voorspelling die deze taskforce doet is dat binnen een jaar iedereen aan de slag is of gaat met het ‘attributiemodel’, waarbij elke schakel in de keten die (in)direct leidt tot een conversie, wordt benoemd en betaald. We nemen dus afscheid van het LastCookieCount principe. De verschillende statistiekenpakketten zijn hier al volop mee bezig en zullen hun oplossingen binnenkort presenteren is de verwachting.
  • Van statische zoekresultaten zullen we steeds meer verschuiven naar Social Search en Personalized Search.
  • In o.a. de travelindustrie wordt momenteel al meer betaald per conversie dan een conversie oplevert aan marge. Search for branding is hierbij dus het devies.
  • Het re-targetten van search bezoekers is een nieuwe manier van effectief adverteren in het Google inhoudsnetwerk of via netwerken als ClickDistrict. Ook dit zal een grote vlucht gaan krijgen, al moeten de publishers hierin wel mee willen (het lijkt ze minder op te gaan leveren dan afrekenen op CPM).
Taskforce Online Video van het IAB
  • 79% van de Nederlanders (13+) kijkt regelmatig online video, meestal voor plezier of ontspanning (en nieuws!)
  • Online Video Ads hebben een doorklikratio van zo’n 4 tot 8%.
  • Enkele voordelen van online video advertenties: Creativiteit (out-of-screen-ads) en exclusiviteit voor je merk rondom een video.
  • De omzet van online video advertising is dit jaar zo’n 15 miljoen euro. Naar verwachting zal dit in 2010 25 miljoen zijn en in 2011 zelfs 45 miljoen euro.
  • YouTube is het populairst met 85%, daarna volgen MSN video (70%), en UitzendingGemist en RTLgemist.
Een leuke nieuwe mogelijkheid is het adverteren in een filmpje. Zo zou je je advertentie bijvoorbeeld kunnen laten zien in een aflevering van het programma van Paul de Leeuw, op de achtergrond. Het is vergelijkbaar met de reclames die worden geprojecteerd naast het doel bij een voetbalwedstrijd op TV. Er is onderzoek gedaan door de Ster naar verschillende aspecten van online video advertising, dat is te vinden op www.ster.nl/twonline.
Menno Urbanus, Blauw Research
Een presentatie over het adverteren in Sociale Media of in ieder geval, de bereidheid daartoe. Want waar in juni nog 70% van de bedrijven dacht in 2010 meer budget te gaan vrijmaken voor Social Media, was dat deze maand alweer gezakt tot 50% (nu de budgetten voor volgend jaar gemaakt moeten worden). De belangrijkste media waaraan dit budget besteed gaat worden:Twitter
  • Hyves (80%)
  • LinkedIn (60%), ook al zit slechts 10% van de bevolking op deze site
  • Twitter (60%)
  • Faceboek stijgt erg snel in deze lijst
Van de Fortune100 bedrijven in de VS zet bijna niemand Twitter in of in ieder geval niet op de goede manier (weinig tweets, weinig volgers). Om te kunnen scoren met Social Media adviseert Blauw je Superpromotor in te zetten (dit is tevens de titel van het boek dat de directeur van Blauw heeft geschreven). De Superpromotor:
  • Is iemand die enthousiast is
  • Die dat enthousiasme graag deelt
  • Die ook het netwerk heeft om dit te delen
Rabobank & Sociale Media
Hiervan is een prezi beschikbaar, duiding volgt wellicht nog door één van de andere Bijgespijkerd bloggers
Interessant verhaal over Brand Utilities. Een heel bekende (offline) brand utility is de Michelin Gids, waarmee bandenmaker Michelin haar klanten wilde gidsen naar goede restaurants onderweg. Een goede brand utility is volgens Jeroen een service en geen boodschap. Het moet een rol spelen in het dagelijkse leven van de consument. Tijd en schaarste zijn de belangrijkste factoren in het toekomstige medialandschap en dus is het aan de merken hier goed mee om te gaan.
interact09_brand_utilities
Enkele succesvolle voorbeelden:

Brand Utilities is advertising die niet voelt als advertising en heeft meerwaarde voor het merk, voor de consument en soms zelfs voor ‘de mensheid’ (zoals Ecodrive dat de CO2 uitstoot helpt verminderen).

Na afloop van de presentaties werd de uitslag bekend gemaakt van de verkiezing voor de ‘Online Mediavrouw en Mediaman van het Jaar’. Deze werden respectievelijk gewonnen door Marjolein Kamphuis(van o.m. DutchCowgirls) en Matthys van Abbe (van o.m. Mobypicture). Een uitgebreid fotoverslag van PunkMedia vind je hier.


Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven