Bedrijven experimenteren vooral nog met social media

Het gebruik van social media door bedrijven is minder volwassen dan veel berichtgeving doet geloven. Er zijn relatief weinig mensen betrokken bij de activiteiten en meestal is de organisatie is er niet op ingericht. Dit blijkt uit onderzoek dat ik in de afgelopen maanden i.s.m. Jungle Minds heb uitgevoerd onder 155 Nederlandse bedrijven en instellingen.

Organisatie social media nog in experimentele fase
Afgaande op de hoeveelheid publicaties en de aandacht die ernaar uitgaat, lijkt social media een volwassen vakgebied. Ik was benieuwd naar de werkelijke stand van zaken en heb daarom samen met internet adviesbureau Jungle Minds een onderzoek uitgevoerd naar de manier waarop bedrijven social media inzetten en intern organiseren.

De belangrijkste uitkomst is dat de meeste bedrijven nog in de experimentele fase verkeren. Dat blijkt o.a. uit de volgende uitkomsten:

  • Weinig ervaring. Veruit de meeste bedrijven zijn minder dan een jaar bezig met de inzet van social media. Er is dus nog niet veel ervaring opgebouwd.
  • Productgerichte insteek. Social media worden voornamelijk gebruikt om producten en diensten te promoten, evalueren of innoveren. Mogelijkheden om personeel te werven via social media of om de maatschappelijke betrokkenheid van het bedrijf te tonen worden veel minder benut. Het managen van de reputatie is een weinig genoemd motief.
  • Schieten met hagel en dan zoeken naar het doel. Gemiddeld zetten bedrijven maar liefst 5 verschillende soorten platforms in als  Twitter, Facebook, Hyves of LinkedIn. Dit doen ze om ervaring op te doen en te achterhalen wat de effectiviteit van ieder platform is. Concrete doelstellingen worden nog amper gehanteerd.
  • Organisatie in kinderschoenen. Momenteel is bij de bedrijven slechts een beperkt aantal mensen betrokken bij de social media-activiteiten. In bijna 60% van de bedrijven voeren slechts 2 personen of minder de activiteiten uit. Vaak gebeurt dit zonder dat de taken officieel zijn vastgelegd in FTE’s of functiebeschrijvingen. Bedrijven willen de activiteiten alleen een vast plaats in de organisatie geven, als is aangetoond wat de toegevoegde waarde is van social media voor het bedrijf.

Verwachtingen voor 2010
Uit het onderzoek komt ook de verwachting naar voren dat 2010 een sterke groei zal laten zien van de inzet van social media door bedrijven. De respondenten verwachten een flinke groei van de budgetten en het aantal personen dat zich met social media bezighoudt. Ook zullen de activiteiten meer worden ingebed in de bedrijfsvoering door de toewijzing van aparte budgetten, het opstellen van (taken in) functieomschrijvingen en het vrijmaken van FTE’s.

Meer informatie over het rapport “Social Media Update 2010” is te vinden op de website van Jungle Minds. U kunt het rapport ook direct downloaden (pdf, 837KB).



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven