Mobile Health & Social Media

Mobile Health, vaak ook afgekort als mHealth, is hard op weg om een groot segment te worden in de mobiele markt. De druk bezochte laatste Mobile Monday met mHealth als thema lijkt dat te bevestigen. Een vergrijzende maatschappij, een tekort aan goed personeel en de generatie Y patiënt dwingen de gezondheidszorg om te vernieuwen. mHealth is één van de manieren om zorg verder te verbeteren, zowel binnen als buiten de zorginstelling.

Als we het hebben over gezondheid, dan gaat het niet alleen over zorg, maar ook over gezond leven. Ook bij sporten en gezonde voeding kan mobiele technologie een belangrijke rol spelen.

Mensen zullen steeds meer controle krijgen over hun eigen gezondheid. Dit betekent ook dat gezond leven en zorg steeds verder met elkaar verbonden zullen worden. Mobiel is bij uitstek een geweldige brug tussen die twee aspecten.

Snel relevante informatie

Tegenwoordig heb je met een geavanceerde smartphone snel de juiste relevante informatie tot je beschikking. Als bijvoorbeeld een EHBO’er op zoek is naar een Automatische Externe Defibrillator (AED) in de buurt, dan kan hij of zij, met behulp van een mobiele applicatie van AED4.EU, op basis van de huidige locatie en tijd, snel een beschikbare AED vinden.

Maar ook communicatie is een belangrijk aspect van mHealth. Een trauma-arts kan bijvoorbeeld relevante gegevens over een verkeersslachtoffer en de situatie (foto van het autowrak) direct doorsturen naar het ziekenhuis, zodat een gespecialiseerd team gelijk aan de slag kan wanneer het slachtoffer binnenkomt.

Daarnaast is een smartphone ook te gebruiken om snel en makkelijk gegevens te verzamelen over je eigen of andermans gezondheid. Dit kan deels door zelf informatie in te voeren, maar ook door middel van allerlei sensoren in huis, in apparaten en op (of zelfs in) je lichaam.

Sociaal verbonden

Door gebruik te maken van social media en crowdsourcing is de kracht van mobile health nog sterker. Met behulp van sociale platformen kunnen patiënten, hoe weinig het er ook zijn, via internet makkelijk met elkaar en gespecialiseerde artsen in contact komen.

Door gegevens van meerdere personen te aggregeren (crowdsourcing), te visualiseren en te delen, kunnen artsen en patiënten ook weer tot nieuwe inzichten komen en behandelmethodes verbeterd worden.

Daarnaast kan social media gebruikt worden om jezelf te dwingen tot een gezonder leven. Bijvoorbeeld door je hardlooprondje te delen met je vrienden. Als je een keer niet gaat hardlopen, dan zullen je vrienden dat zien, wordt je er misschien door hun op gewezen en zal je je schuldig voelen. Voorbeelden van oplossingen die hierop inspelen zijn “Get Up and Move” en de binnenkort beschikbare iPhone/Facebook applicatie temptd. Kortom, social media is in staat om je gedrag en daarmee je gezondheid positief te beïnvloeden.

Waardevol, gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk

Voordat mHealth echt een succes kan worden, zijn er nog een groot aantal barrieres te overwinnen, zoals kosten, privacy en regelgeving. Afgezien daarvan, moet ook medisch personeel, de patiënt en de rest van de wereld de technologie gaan accepteren als hulpmiddel in het dagelijks werk en leven. Om deze drempel zo laag mogelijk te maken moeten oplossingen minimaal voldoen aan de volgende criteria:

  • Functioneel waardevol
  • Gebruiksvriendelijk
  • Aantrekkelijk

Daarnaast moeten de oplossingen het werkproces van medisch personeel ondersteunen en niet andersom. Kortom, nog veel leuke uitdagingen om van mHealth een succes te maken!

Hoe denken jullie over de toekomst van mHealth? Tweeten we zometeen automatisch onze hartslag en kunnen we bij de Röntgenafdeling gelijk aangeven dat we de foto op facebook willen delen?



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven