Iedereen kent het bord wel met uitingen van een aantal politieke partijen uit de lokale gemeente die proberen om je aandacht te trekken. We zitten ondertussen midden in de tijd dat partijen zich onder de mensen gaan begeven om zieltjes te winnen voor de partij. Elke partij mag hier zijn eigen aanpak voor bedenken. Ik hoorde op het journaal dat de overheden in 2011 moeten gaan bezuinigen maar dat daar in de budgetten voor de verkiezingen weinig van te merken was en dat ze er vol tegenaan gaan!
Hoe zetten politieke partijen de nieuwe media nu in? En als ze het gebruiken met welk doel?
Een interessante casus voor mij is Nieuwegein, de stad waar ik sinds 2009 woon.
Nieuwegein staat in mijn ogen niet bekend als een bolwerk van een bepaalde partij en daardoor was het voor mij ook maar kijken wat ik tegenkwam.
Toen ik in Q2 2009 hier kwam wonen had ik al op Twitter gezocht naar Nieuwegeiners op Twitter en kwam daar snel de eerste PvdA’er tegen die volop tweette over zijn vergaderingen en voorstellen, toen nog niet interessant maar wel leuk! Nu ik mij voor deze post wat meer ben gaan verdiepen in de online aanwezigheid van de partijen zie ik op Twitter een groot aantal politici uit Nieuwegein.
Een leuke site die mij daar goed bij geholpen heeft is www.raadtweets.nl Een site die een stream laat zien van alle politici die zich op Twitter bevinden. Je kunt per gemeente, partij en persoon kunt laten filteren. Erg leuk gedaan. Gelijk had ik inzicht in wie veel op Twitter aanwezig was.
Conclusie tot zover is dat de D66, PvdA en SP uit Nieuwegein veel op Twitter te vinden zijn.
Dan maar eens kijken hoe de websites van deze drie partijen ervoor staan. De site van de PvdA start goed met een weblog van 2 partijleden, helaas geen comments mogelijk. Een twitterbox ontbreekt ook niet! Links naar Twitter, Hyves en Blogs prominent aanwezig.
De site van de D66 is minder interactief dan die van de PvdA maar het aantal social networks waar de partij op aanwezig is, is verbazingwekkend. Landelijk begrijp ik dat maar petje af voor de lokale partij. Het nieuws op de frontpage is ook via veel social networks te delen, goed gedaan.
De site van de SP staat vol met YouTube filmpjes en nodigt veelvuldig uit tot het volgen van het partijnieuws via email of RSS. De items zelf zijn te delen via alle mogelijke social networks. Erg sociaal en interactief dus ook.
Tot zover het eerste deel van de casus Nieuwegein en verkiezingen 2.0. Ik hoop nog meer te achterhalen over de doelen die partijen hebben gesteld voor het gebruik van deze nieuwe media.
Heb je zelf leuke activiteiten gezien op dit gebied dan zie ik ze graag in de comments!