Afbeeldingen sturen de ogen

We lezen er veel over. En het is ook zo. Afbeeldingen sturen de ogen. Vanuit de neuromarketing weten we dat rechter en linker hersenhelft gestuurd worden door emotie en ratio. We zijn vaak het eerst emotioneel. En die emotie wordt gestuurd door afbeeldingen.

Daarnaast helpen afbeeldingen ook bij de vindbaarheid. De koppeling met verschillende sites waar meer met afbeeldingen wordt gewerkt en met Youtube of Vimeo wordt het SEO resultaat beter.

Hier daarom een aantal elementen die helpen bij het gebruiken van afbeeldingen.

 

Ontwikkelingen van afbeeldingen

Het gebruik van afbeeldingen staat centraal bij bijvoorbeeld Instagram en Pinterest. Vimeo en Youtube zijn de grootste filmplatformen. Ook LinkedIn en Facebook gaan steeds vaker en meer met afbeeldingen, statisch en bewegend werken. Sterker nog, de krant uit Harry Potter films lijkt steeds meer op Facebook of andersom, wanneer je een beeld ziet dat kan bewegen dan gaat het ook meteen bewegen.

 

Gebruiken van afbeeldingen

Ruim 90% van teksten met een afbeelding vallen meer op dan teksten zonder afbeelding. Afbeeldingen geven dus een positieve boost.

  • afbeeldingen met mensen zijn altijd goed
  • afbeeldingen met bewegende uitingen kan ook, vooral sport wordt dan bekeken
  • kleurenafbeeldingen spreken aan (zwart wit kan mooie sfeer geven, let op dat het wel past bij je product en merk)

Kies wel in elk geval relevante foto’s. De afbeeldingen moeten aansluiten bij de teksten en inhoud van het artikel waar het bij hoort. Niet aansluiten beeld en tekst leidt tot afhaken door mensen.

 

Het effect van afbeeldingen

Een goede mix vinden tussen afbeeldingen, tekst en video, eventueel nog met andere media, is best een complex vraagstuk. Onderstaande combinaties en cijfers geven een beeld van het effect. Het speels en creatief met deze informatie en inhoud om gaan blijft een vereiste, het zijn immers nog steeds mensen die onze content lezen.

  • alleen tekst is lage conversie
  • tekst en een foto leidt tot ongeveer 20% aanzet tot lezen
  • tekst, foto en video leidt tot 40% dat een aanzet maakt tot lezen
  • de combinatie van tekst, afbeeldingen, video en andere mediavormen leidt tot 80% van de mensen die gaan lezen

 

Verbeteren van het zoekresulaat

Ruim 60% van de mensen die zoekt blijft hangen bij websites waarop afbeeldingen staan in plaats van websites met alleen tekst.

  • afbeelding moet relevant zijn
  • de context van de afbeelding moet consistent zijn
  • denk aan de download snelheid van de afbeelding
  • foto’s die wisselend in beeld komen werken wanneer je een impressie wilt geven, wanneer mensen gericht aan het zoeken zijn wordt het proces van zoeken geremd

 

Commercie en afbeeldingen

De ogen worden getrokken door afbeeldingen. Bij het verkopen van producten is de kwaliteit van de afbeelding doorslaggevend in de eerste fase van oriëntatie van de klant. Het zien van een kwalitatief goede foto laat een goede indruk achter en geeft onbewust de mogelijkheid om een hogere prijs te vragen als ondernemer en als mens ben je bereid om meer te betalen.
De conversie stijgt bij:

  • afbeelding met specifieke informatie over product
  • gekoppeld aan een beschrijving
  • en ranking en rating

 

Afbeeldingen en engagement

Met afbeeldingen wordt content menselijker en meer benaderbaar. Natuurlijk gelden alle genoemde elementen zoals relevantie. Door gebruik te maken van afbeeldingen krijgen mensen sneller een associatie en daarmee beleving. Het laden van het merk kan op deze manier ook succesvol worden ingezet. Wanneer de lezer de afbeelding goed vindt zal hij/zij deze ook sneller delen en mogelijk voorzien van commentaar.

Een afbeelding op zich plaatsen kan, even doordenken en de samenstelling van de complete tekst met afbeeldingen en video verrijken vergroot nog meer het succes.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven