Wat kun je beter niet doen met sociale media?

We kunnen wel stellen dat we de beginfase van sociale media echt door zijn. Vanuit de product life cycle kan worden gesteld dat de majority wel met deze media aan de slag is. We hebben dus veel geleerd, zijn aan het experimenteren en gaan beginnen aan de volgende fase wat betreft de inzet van sociale media in de marketingmix.

Natuurlijk is er geen “wet” die voorschrijft wat je wel en niet moet doen met sociale media. Toch wil ik op basis van vele ervaringen een aantal zaken met je delen die je sowieso niet moet doen.

 

Zonder plan aan de slag

Vaak wordt nog gestart met het inzetten van sociale media zonder daarbij een strategie te hebben, we beginnen maar wat, en zonder echte doelstellingen te hebben. Op die manier ben je aan het werken met sociale media zonder dat je weet of je hebt bereikt wat je wilt bereiken.

  • werk vanuit de marketingstrategie
  • stel dan een strategie vast voor de sociale media
  • stel doelen die je wilt bereiken (en een doelstelling is smart)
  • natuurlijk kan het zijn dat je experimenteert en test, ook dan werk je vanuit de strategie en de doelstellingen

 

Geen content beschikbaar

Het starten van een sociale strategie is gemakkelijk. We open het sociale medium, maken een bedrijfspagina en een persoonlijke pagina en we zijn in actie. Helaas.
Bij het inzetten van sociale media is het hebben van een contentstrategie onlosmakelijk met elkaar verbonden. De juiste content, de juiste planning en de juiste strategie zorgen voor het meetbaar kunnen maken van de effecten van een sociale strategie.

 

Geen aansluiting cross mediaal

Sociale media en een sociale media strategie op zich dragen niet direct bij aan de marketing- of ondernemingsdoelstellingen. Er moet een duidelijke rol voor de sociale media zijn in de cross mediale aanpak. Op basis daarvan kan bijvoorbeeld de relatie gelegd worden met de website (doorverwijzing voor het volgen op sociale media), een email lijst worden gebruikt om mensen te attenderen op de sociale media en andere essentiële elementen vanuit die strategie.

 

Niet luisteren

Een sociaal medium is bij uitstek geschikt om naar klanten te luisteren. Technisch noemen we dit ook wel het monitoren en hebben van webcare. Door content te delen via sociale media is de kans aanwezig dat mensen gaan reageren. Door geen aandacht te schenken aan deze reacties ben je niet sociaal minded aan de slag. Monitor dus goed de ontwikkelingen en reacties en reageer daar zelf ook weer op.

 

Social helpt op korte termijn

Het inzetten van sociale media heeft een lagere incubatietijd dan het versturen van een mail en wachten op een reactie. Dat betekent dat je bij het ontwikkelen van een sociale strategie zelf ook uit moet gaan van de langere adem dan alleen op korte termijn significant succes te willen boeken.

 

De merkstrategie inconsistent doorvoeren

Het hebben of zijn van een merk moet gedragen worden door alle media en contacten met klanten. Dat betekent dat je ook bij het inzetten van sociale media deze merkstrategie moet doorvoeren.

  • is de pagina herkenbaar
  • passen de uitingen bij de brand awareness
  • is de content gericht en passend bij de merkstrategie

Zorg dat het merk op die momenten dat je in contact bent met de klant, in de gehele customer journey, consistent is. Dus ook voor de sociale media.

 

Sociale media is “moeten”

De mensen die de sociale media strategie uitvoeren en uitrollen moeten daar ook plezier bij hebben. Deze media zijn geen media die om 1700 uur stoppen of in het weekend stil liggen. De mensen die het leuk vinden om bezig te zijn met deze media zullen het vanzelfsprekend vinden om ook buiten de standaard kantoortijden actief met deze media bezig te zijn.

 

Menselijk aspect

Sociale media. Het is geen instrument of een ding, het is een communicatiekanaal, distributiekanaal wat gevoed wordt door mensen. De menselijke component moet dus een vanzelfsprekende invulling krijgen. Betrek je eigen mensen. Maak vrienden. Spreek als mens en niet als robot.

 

We gaan voor kwantiteit

De hoeveelheid content is vaak uitgangspunt voor een sociale strategie. Natuurlijk moet de hoeveelheid wel aansluiten bij de strategie echter als de kwantiteit goed is maar de kwaliteit niet dan ontstaat er onvrede bij de ontvanger of lezer. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.

Deze aspecten zien we nog veel terug bij het ontwikkelen van een sociale strategie. Zorg ervoor dat het niet onderdeel wordt van je eigen plan.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven