Een email stuur je en wordt in verschillende email-programma’s door de ontvanger ontvangen. Onder de vele emails die iemand ontvangt is het voor de zender belangrijk dat hij de aandacht trekt. De email moet gelezen worden, er moet geconverteerd worden. De email is namelijk over het algemeen een “tussenstation” in een cross marketing strategie. Het succes ligt vaak ergens anders.
Zijn emails uit?
De discussie gaat door. Er is een groot aantal andere media waar steeds meer gebruik van wordt gemaakt. Dat zorgt er voor dat niet elk bericht meer via de email wordt gevoerd. Denk maar aan whatsapp als vervangend medium.
Het versturen van meer uitgebreide berichten, nieuws en informatie zal nog voorlopig wel via de email worden verspreid.
In dit tweede deel gaan we in op de volgende 4 tips en krijg je ook nog een bonustip. Dat allemaal om de aandacht van de ontvanger te trekken en houden om daarmee het succes van de email te vergroten.
Stel duidelijke teksten op
De tekst is uitermate belangrijk. Natuurlijk weten we ook dat het succes van de inhoud van de email naast de teksten ook afhankelijk is van het gebruik van afbeeldingen. In de praktijk blijkt dat het kan gebeuren dat afbeeldingen niet worden vertoond. We gaan met deze blog niet in op de technische redenen van het niet tonen van de afbeeldingen maar denk aan systemen, verbinding en beschikbare ruimte.
Door het schrijven van een duidelijke tekst speel je in op de momenten dat er geen afbeeldingen getoond worden. De tekst moet dan zorgen voor de conversie.
Let op het kunnen uitschrijven
De ontvanger van een email moet gemakkelijk kunnen uitschrijven!
Op het eerste oog klinkt dat vreemd. We ontwikkelen een strategie om het bereik te vergroten, we investeren geld in het werven van email adressen en dan moet het uitschrijven eenvoudig zijn.
We bedoelen met eenvoudig niet dat je voortdurend de uitschrijfmogelijk onder de aandacht moet brengen. Het is echter wel zo, als mensen weten dat ze kunnen uitschrijven, stijgt het vertrouwen en zal het lezen en converteren hoger worden. Door te wijzen op de uitschrijfmogelijkheid vergoot je juist de engagement.
Denk aan de “afzender”
Aandacht trekken en vergroten van de engagement leunt voor een groot deel op vertrouwen. De afzender van een email wordt vaak als één van de eerste punten gelezen. Zorg ervoor dat de naam van de afzender bekend is bij de ontvanger.
Zorg er in elk geval voor dat de afzender niet lijkt op een mail die gerelateerd wordt aan spam.
Aansluiting tekst en afbeeldingen
Het is bijna vanzelfsprekend dat je in een email naast teksten ook afbeeldingen gebruikt. Afbeeldingen trekken immers de aandacht van de ontvanger. Afbeeldingen versterken ook de inhoud van de boodschap. Bij een versterking van de inhoud van de boodschap stijgt de CTA ook. De kracht van de boodschap zit hem in de herhaling, tekst en beeld die consistent zijn en elkaar versterken, versterken dus ook de boodschap, en laten de CTA stijgen.
Naast deze vier laatste tips uit de serie van 9 geven we een bonustip. Mogelijk is deze extra tip wel de belangrijkste tip, die door veel marketeers wordt genegeerd.
Bonus: Test voor het zenden!
Elke mail die je verstuurt moet je eerst testen door deze te versturen aan een testgroep. Neem de volgende criteria mee:
- verdeel de testmail over verschillende ontvangers
- kijk naar verschillende browsers
- test verschillende devices
- probeer de verschillende email software pakketten uit
Met deze 9 tips geven we je een handvat om te kijken naar de eigen email. Je hebt vaak maar één keer de kans om het goed te doen. Neem de tijd er voor.