7 meest gemaakte fouten bij sociale media

Wie gebruikt er geen sociale media in de (cross) marketing strategie?
We zien het vaak. In veel marketingplannen wordt eigenlijk vanzelfsprekend sociale media geïntegreerd. De auteurs van deze plannen staan niet voldoende stil bij de eigenschappen en kenmerken van de sociale media. Soms komt het zelfs voor dat de auteur eigenlijk niet weet wat de sociale media als mogelijkheden bieden. Laat staan dat sociale media als één medium wordt gezien en niet als een containerbegrip van vele verschillende soorten media die elk eigen eigenschappen, kenmerken, mogelijkheden, gebruik, voordelen en nadelen hebben.

In deze blog geven we de 7 meest gemaakte fouten bij het inzetten en toepassen van sociale media. De volgorde van de 7 fouten is volledig willekeurig. Het gaat er om dat je als lezer je bewust bent van deze “fouten” en daarna deze dus kunt voorkomen in je eigen marketingstrategie.

 

1 – er is geen sociale media strategie

Vanuit een marketingplan wordt gesuggereerd dat er een sociale media strategie is. Vaak blijkt echter dat het dan slechts woorden zijn en geen daden. Inzetten van sociale media vraag om een strategie. Zomaar iets doen of gaan uitvoeren leidt tot stagnatie. En als je eenmaal begint met het werken met een sociaal medium is stoppen geen optie.

 

2 – te veel platformen tegelijk inzetten

Er is een aantal marketeers dat bij het woord “sociale media” direct een groot aantal media opent, een account aanmaakt en er een bericht op post. Een aantal criteria waar je over na moet denken is:

  • is de klant actief en bereikbaar op het desbetreffende medium
  • past het binnen de eigen organisatie
  • kun je alle media wel bemensen
  • heb je voldoende content voor alle media
  • waar in de journey ga je de media inzetten en welke rol spelen ze dan

Je kunt beter wat minder sociale media inzetten en dat goed doen dan veel media en er eigenlijk niets mee doen.

 

3 – betalen voor volgers

Het blijft een discussie. Het bereik vergroten door het aankopen van accounts en volgers. In de markt van adressen verzamelen en inzetten in de marketingstrategie is de koppeling aan het kopen van volgers voort gekomen. Niet altijd even succesvol. Een volger is iemand die er bewust voor heeft gekozen en daarmee een toegevoegde waarde heeft.
Sociale media helpen bij het ontwikkelen van een relatie met klanten en mensen uit de doelgroep. Je kunt beter ervoor zorgen dat binnen de groep mensen die je volgt influencers zijn die anderen overhalen om je succes te verbeter.

 

4 – teveel praten over je eigen merk

Een sociaal medium is een medium dat bol staat van interactie, inzichten delen en vrienden zijn. Als je alleen maar praat over merken en merkstrategie dan is het ontwikkelen van een relatie complexer, laat staan afstandelijker. En dat terwijl een sociaal medium juist een bepaalde mate van menselijkheid en empathie vraagt.

 

5 – hashtags gebruiken die niet relevant zijn

Een hashtag helpt om berichten te duiden en naar voren te laten komen op basis van interesse en voorkeuren van je volgers. Toch zien we ook dat mensen veel hashtags gebruiken en dat daarbij hashtags zitten die niet relevant zijn voor het bericht. Teveel hashtags werken eerder tegen je dan voor je.

 

6 – veel informatie delen

Voor de verschillende sociale media zijn richtlijnen hoeveel berichten bij welk aantal volgers relevant is en nog werkt. Er zijn mensen die zoveel berichten posten dat het niet bij te houden is voor de volgers. Teveel informatie is remmend in het succes.

 

7 – ben je wel sociaal bezig

Tenslotte het zevende punt. Het is bij andere punten zijdelings genoemd. Bij gebruik van sociale media is het normaal dat je je sociaal opstelt, als mens reageert. Kijkend naar veel posten van marketeers, dan is het aantal “niet-sociale” berichten toch wel groot. Dat stompt de volger af en draagt niet bij aan het succes dat je kunt realiseren met een sociaal medium.

Monitor je eigen sociale media en kijk eens of je de genoemde punten herkent. Wees wel eerlijk tegenover jezelf, fouten wegcijferen gaat sneller en gemakkelijker dan we denken. Een keer goed kijken wat er verbeterd kan worden is effectiever. En je leert het meest van het maken van fouten!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven