Veel marketeers willen het eigen bereik vergroten. Dat is een goed streven, met een groter bereik heb je meer kans op succes uiteindelijk. Om dat eigen bereik groter te maken wordt een nieuwsbrief aangeboden. Deze nieuwsbrief wordt dat periodiek, wekelijks, 2-wekelijks, maandelijks, verstuurd.
De vraag die centraal staat in dit artikel is, heb je wel de meest optimale nieuwsbrief? Heb je wel eens nagedacht over de “anatomie van de nieuwsbrief”? Door te experimenteren en meten krijg je inzicht in de resultaten van een nieuwsbrief. Een natuurlijk test je dan de inhoud van onderwerpregels, de aanhef en dergelijke. Met dit artikel kijken we naar de opbouw van de gehele nieuwsbrief.
Leg deze punten eens naast je eigen nieuwsbrief en bepaal of je op bepaalde punten een verbetering gaat doorvoeren of dat je een aantal punten gaat experimenteren.
1 – jouw logo
Laat je logo zien aan het begin van de nieuwsbrief.
In eerste instantie zou je zeggen, mensen weten op basis van de afzender wel welk bedrijf de nieuwsbrief stuurt. Echter, de mens zit ook in een “story” en het logo versterkt het gevoel dat het de goede nieuwsbrief is.
- het plaatsen van het logo versterkt het merk
- door het logo te plaatsen is de verhaallijn wat jouw uitstraling betreft niet onderbroken
- herkenning is groter
- de kracht van de boodschap zit hem in de herhaling
2 – maak de nieuwsbrief menselijk
Veel nieuwsbrieven, zeker die van de zakelijke markt, worden verstuurd zonder dat er iets menselijks aan te pas komt. Bijzonder is wel dat we allemaal zeggen dat in de business mensen opdrachten gunnen aan mensen. Zorg dan dat er menselijke aspecten in de nieuwsbrief zitten.
- plaats een foto van de afzender, service persoon of andere persoon (niet een fictief mens bedenken)
- bij een kleiner bedrijf met veel persoonlijke contacten, zet je eigen foto er in
- laat jouw gezicht stralen en laat de foto de nieuwsbrief in kijken
Bijzonder aan deze tip is dat mensen het niet fijn vinden als er een foto wordt geplaatst. Daarom wordt er juist vaak geen foto geplaatst en daardoor daalt de engagement met grote stappen.
3 – kopregels
Zorg ervoor dat bij elke alinea een kopregel is geplaatst.
- je krijgt daardoor alinea’s die door mensen beter te lezen zijn
- Bij het lezen van een nieuwsbrief scannen mensen de belangrijkste fixatiepunten, denk aan foto’s, bij die punten horen ook de kopregels
- laat de kopregels aansluiten bij de inhoud van de alinea die er op volgt
- de kopregels versterken het merk wanneer je gebruik maakt van de kleuren uit het logo
4 – onderbrekende lijnen
Tussen de verschillende alinea’s is het mogelijk om met scheidingslijnen of onderbrekende lijnen te werken. Hierdoor scheidt je twee alinea’s of onderwerpen nog beter.
Zeker bij een veranderend onderwerp werkt het voor mensen zeker beter. Natuurlijk, rationeel is het te zien dat het thema verandert door de tekst goed te lezen. In de praktijk echter helpt de lijn onze hersenen door de scheiding zowel rationeel alsook emotioneel te onderkennen. Hierdoor ontstaat de versterking.
5 – afbeeldingen gebruiken
Laat tekst en afbeeldingen elkaar afwisselen. Soms kun je heel goed de volle breedte van de nieuwsbrief gebruiken voor een afbeelding, dat breekt de tekst enerzijds en trekt de aandacht anderzijds.
- de afbeelding moet aansluiten bij de inhoud van de nieuwsbrief of de tekst waar de afbeelding bij wordt geplaatst
- de afbeelding moet in lijn zijn van het merk en de uitstraling
- zorg ervoor dat je de afbeeldingen die je gebruikt wel mag gebruiken
6 – gebruik een emoji
In onze maatschappij passen emoji’s bij de communicatie. Zowel oud als jong gebruiken emoji’s en zakelijke en consumenten relaties gebruiken emoji’s.
Het is een eenvoudige manier van communiceren om in één afbeelding/icoon een emotie weer te geven. Het maakt communicatie menselijk.
7 – varieer
Zorg ervoor dat de nieuwsbrief er gevarieerd uitziet voor de ontvanger. Periodiek en in de opbouw van de nieuwsbrief. Tekst en afbeeldingen wisselen elkaar af. Het formaat van afbeeldingen varieert.
Ook weer niet te veel afwisseling in de nieuwsbrief brengen, dan vinden mensen het weer rommelig worden. Hier is wel een ontwikkeling, jongeren kijken door het andere leesgedrag door de variatie aan teksten en afbeeldingen heen. Dit is het gevolg van zappen, clicken, browsen en grazen.
8 – link naar content
Een nieuwsbrief is bij uitstek een medium om mensen naar andere content te trekken of om te verleiden verder te lezen.
9 – call to action
De call to action wordt nog al eens vergeten. Als er geen call to action in de nieuwsbrief staat zal er geen conversie plaats vinden. Mensen willen graag gestuurd worden. Zorg er dus voor dat mensen weten wat ze moeten doen om meer informatie te krijgen, het product te willen kopen of verder te gaan in de journey.
Bij een call to action:
- zorg dat ze vindbaar zijn
- laat ze de mensen engagen
- experimenteer met varianten op de call to action button
Naast deze 9 tips is het ook zinvol om te kijken naar de afsluitende teksten, het kunnen afmelden en de verschillende brand awareness momenten. Het ontwikkelen van een nieuwsbrief wordt vaak in een paar uur gedaan. Bedenk echter dat je veel hebt geïnvesteerd om het email adres te krijgen. Let er dan op dat je de klant niet snel weer kwijt bent door een “slechte” nieuwsbrief.