6 kwaliteiten van de Nextleader

Onder een nextleader verstaan we die mensen die binnen een “onderneming van nu” opereren waarbij er klantcentrisch wordt gedacht. Dat betekent dat de onderneming zichzelf flexibel opstelt, als een kameleon door de markt beweegt, rollen heeft in plaats van functies en experimenteert. Vast omlijnde en vast geroeste procedures en processen remmen de ontwikkeling. Dat is de essentie van een Next Entrepreneur onderneming.

De nextleader hoeft niet per definitie de baas te zijn. Het is die persoon die, formeel of informeel, beslissingen neemt die goed zijn voor de klant en dus goed voor de business. Meebeweegt met de markt en de competentie heeft om die experimenten uit te voeren en mensen mee te krijgen.

De 6 kwaliteiten op hoofdlijn zijn de volgende.

 

Ontwikkelen van een visie

De nextleader moet een groot idee vertalen naar een werkbare operatie. Het zicht houden op het einddoel, die aansluit bij de visie, en het op de rit houden van het proces vraagt om goed nextleadership.

  • durf op basis van je visie ook stappen te zetten
  • je kunt ook je visie duidelijk maken aan anderen en hen bewegen mee te doen
  • in het gehele proces ben je altijd één stap voor op de anderen, je anticipeert op de ontwikkelingen en veranderingen en je omarmt veranderingen (je verandert niet om het veranderen maar omdat het het proces ten goede komt)

Het bereiken van een doel is geen kansspel maar gebaseerd op het maken van goede keuzes en nemen van beslissingen.

 

Menselijke aspecten

Motiveer je mensen. Doe dat vooral door zelf open te staan voor kritiek en verbeteringen door anderen voorgedragen. Daarnaast leg je de focus op de behoeften van anderen, wat maakt heb gelukkig in het werk en buiten het werk. Mensen zijn, zeker in veranderende organisaties, de grootste productiefactor van een organisatie. Denk ook aan de communicatie naar buiten via sociale media, als je eigen mensen leuk over de organisatie praten is dat vaak al reden om klant te worden.

  • zorg dat je voldoende tijd hebt en neemt voor reflectie naar je mensen
  • observeer je mensen of ze gelukkig in het werk zijn
  • beloon mensen die fouten maken, bespreek de fout en geef steun; mensen leren het meest van het maken van fouten, in onze cultuur zijn fouten echter vaak uitgesloten
  • sta open voor kritiek van je mensen en relaties, kritiek maakt je een beter mens en uiteindelijk ook een betere nextleader

Een goede nextleader neemt de verantwoording voor fouten en geeft het succes aan de mensen.

 

Heb een goede zelfkennis

Wanneer je jezelf als nextleader goed kent dan begrijp je je eigen emoties en reacties en kunt je deze onder controle houden. Dat betekent niet dat je nooit boos mag worden of enorm mag lachen, het managen van de emoties is wel belangrijk om niet in extremen te raken. Als je jezelf kunt managen kun je de collega’s daar ook bij helpen. Het geeft je een stabiel menselijk beeld en dat versterkt het teamgevoel.

  • zorg dat jouw reactie bijdraagt aan een constructief vervolg en gevolg
  • blijk kalm en rustig, door die uitstraling zullen mensen je daar in steunen
  • het beheersen van je emotie leidt tot beheersing bij anderen

Het leven bestaat voor 10% uit wat me overkomt en voor 90% hoe ik er op reageer.

 

Een nextleader is integer

Een nextleader is iemand die sterk in zijn schoenen staat ten aanzien van waarden in het leven, geloof hebben in iets en een goed karakter heeft. Deze eigenschappen maken dat mensen zich graag met je willen identificeren en bij je willen horen.

  • een nextleader werkt aan relaties op lange termijn gebaseerd op vertrouwen, dat bereik je door de integriteit
  • met aardig zijn bereik je meer dan met boosheid, je beïnvloedt mensen meer met positiviteit
  • nextleaders hebben een sterke discipline om zich te houden aan bepaalde vastgestelde en afgesproken principes

Het zijn van een voorbeeld voor anderen is niet het belangrijkste aspect om mensen te beïnvloeden, het is het enige aspect.

 

Een nextleader commit zich

Als nextleader heb je je verbonden aan het bereiken van een doel. Je bent alleen niet voortdurend met het doel op zich bezig maar wel met het bewandelen van de weg er naar toe en de mogelijke flexibele wegen die er zijn.

  • wees standvastig en houd vast aan het idee en de idealen die je hebt
  • de sleutel naar succes is niet altijd gemakkelijk
  • geef je vertrouwen aan die mensen die een belangrijke schakel voor succes zijn, gun hen “nextleadership”

Nextleadership is gericht op het bereiken van doelen door het laten doen van activiteiten door mensen die zij zichzelf hebben toegewezen.

 

Geef mensen een helpende hand

Mensen helpen is meer dan alleen mensen helpen op de werkvloer. Wees empathisch, luister ook naar privé zaken, denk mee en geef hen de ruimte.

  • een nextleader heeft geloof in de vaardigheden van anderen en geeft hen de ruimte om successen te boeken
  • help je mensen en je team om succesvol te zijn, gun hen ook de successen
  • gun de mensen professionele en persoonlijke ontwikkeling

Een nextleader is net een mens. Juist in deze zakelijke en veranderende tijden is het belangrijk om het menselijke aspect in het leiding geven naar boven te halen.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven