Vanuit het vraagstuk om de beste website te maken zijn drie perspectieven te onderscheiden:
- de visualisatie
- het geheugen
- het gedrag
Mensen die de website bezoeken zien elementen, onthouden en herinneren zich bepaalde elementen en voeren bepaalde activiteiten uit (gedrag). Deze samenkomst maakt of een website de beste website is.
In het eerste deel is de visualisatie van de website besproken. In dit deel gaan we dieper in op het geheugen om in deel 3 af te sluiten met het gedrag.
Perspectief 2 – het geheugen
Ons geheugen, onze mind-set wordt bepaald aan de hand van datgene dat we zien, het eerste perspectief en datgene wat we ons kunnen herinneren, het tweede perspectief het geheugen. Het geheugen wordt bepaald door datgene wat we onthouden en op basis van wat we zien om dat daarna te plaatsen in een bepaald perspectief. Deze laatste samensmelting van waarnemingen en ervaringen wordt door ons geheugen omgezet in een beeld. En vormt uiteindelijk het derde perspectief, ons gedrag.
Drie elementen die we bespreken bij het geheugen zijn:
- vertrouwen winnen
- herkenning versterken
- mensen triggeren
Vertrouwen winnen
Mensen gaan over tot actie op het moment dat er een bepaalde mate van vertrouwen is. Je geeft pas iets af als je volledig overtuigd bent. Dat kan verschillen per situatie. Als iemand op straat of een collega om je bankinformatie vraagt zul je die niet geven. Ook familieleden die je kent krijgen niet altijd alle informatie van je. Op het moment dat je contact hebt met de bank dan geef je informatie af aan iemand die je mogelijk nooit eerder hebt gezien. Door de associatie met die bank, waar vertrouwen een rol speelt, ben je bereid meer prijs te geven.
Op de website moet je vertrouwen winnen door:
- elke pagina moet een duidelijk doel hebben voor de bezoeker
– bezoekers moeten begrijpen wat er is en wat er speelt om op die manier de toegevoegde waarde voor de bezoeker te leveren waarmee het vetrouwen stijgt - straal uit dat de data en transacties veilig zijn
– geef aan dat de website veilig is - zorg voor een goede bereikbaarheid
– bezoekers van websites vinden telefonische bereikbaarheid maar zeker ook fysieke bereikbaarheid een belangrijke factor voor het vertrouwen, meld deze dan ook duidelijk op de website
Herkenning versterken
Het is menselijk dat wanneer mensen iets herkennen, mensen op basis van die herkenning een volgende positieve beslissing nemen. Herkenning leidt tot positieve impact op ons geheugen.
- vriendelijkheid
– mensen zijn gevoelig voor vriendelijkheid en aandacht, denk aan het noemen van een naam in berichten of gesprekken - persoonlijkheid
– door in te spelen op gedrag dat daadwerkelijk is te herleiden hebben mensen een mate van persoonlijk gevoel, dat onthouden mensen - interactiviteit
– mensen doen graag ergens aan mee, willen kunnen reageren en willen de mogelijkheid hebben om insprak te hebben, of ze dat ook daadwerkelijk doen is een tweede, het bieden van die mogelijkheden wordt vast gelegd
Mensen triggeren
Het triggeren van mensen kan het best door in te spelen op de emotie van de mensen. Door aansprekende afbeeldingen of teksten trek je de aandacht.
- laat relevante afbeeldingen zien die inspelen op de behoeften van de mensen
- zorg voor content die inspeelt op de emotie van de bezoeker
- zorg voor een duidelijk beeld van de bezoeker en de behoeften
Dit is het tweede perspectief, het geheugen. In deel 1 is de visualisatie besproken en in deel 3 wordt het gedrag besproken. Bij elkaar vormen de 3 delen de basis voor het ontwikkelen van de beste website.