Vanuit het vraagstuk om de beste website te maken zijn drie perspectieven te onderscheiden:
- de visualisatie
- het geheugen
- het gedrag
Mensen die de website bezoeken zien elementen, onthouden en herinneren zich bepaalde elementen en voeren bepaalde activiteiten uit (gedrag). Deze samenkomst maakt of een website de beste website is.
In het eerste twee delen zijn respectievelijk de visualisatie en het geheugen besproken. In dit deel wordt het gedrag besproken.
Perspectief 3 – het gedrag
Gedrag wordt gestuurd door een goede visualisatie van de website in combinatie met het inspelen op het geheugen van de bezoeker. Tenslotte is het gedrag uiteindelijk bepalend of een website de beste website gaat worden. Er is immers aangegeven dat we “beste website” vertalen naar de beste conversie.
Conversie is niet los te denken van een duidelijke call-to-action. Door een goede layout en structuur wordt de bezoeker al enigszins gestuurd. De call to action moet dusdanig duidelijk zijn dat mensen uiteindelijk over gaan tot conversie.
Elementen die van invloed zijn op ons gedrag zijn:
- consistentie
- positieve stimulering
- informatie
Consistentie
Het leveren van consistente informatie op een gestructureerde manier waarmee de bezoeker duidelijk door de website heen gaat, is de basis voor het succes.
- we herkennen delen van informatie door bijvoorbeeld logo’s te gebruiken
- eenduidige navigatie waardoor mensen altijd weten waar ze zijn
- soms is het laten zien van een vernieuwing of innovatie een versterking
Positieve stimulering
Zoals de inzichten van “het hondje van Pavlov” ons weer geven wordt ons gedrag bepaald door bepaalde stimulatoren.
- stimulus
– Door een voortdurende stroom aan content en deze te koppelen aan notificaties binnen bijvoorbeeld sociale media, levert een “drang op om te kijken welk nieuws er is”, door bewust met deze stimulerende impulsen om te gaan speel je in op gedrag - dopamine
– door mensen aandacht te geven gaan mensen zich meer gewaardeerd voelen, meer gewaardeerd leidt tot grotere betrokkenheid van die klant en dat leidt weer tot gedrag (aanzet tot conversie) - vertrouwen
– het vertrouwen wordt, naast de in het eerste perspectief besproken element, sterker door het in gang houden van de interactie, door regelmatig plaatsen en delen van content van en door bezoekers versterk je die relatie
Informatie
Informatie over de klant, kennis van de klanten en beschikken over insights zorgt er voor dat je met deze beschikbare informatie op een niveau kunt communiceren met klanten die dichter bij hen staat. Met de insights speel je in op de wensen en behoeften van de klant en spreek je de klant persoonlijk aan. De volgende elementen spelen dan een rol:
- geven
– geef content en inzichten aan klanten
– mensen die content afnemen die je geeft zijn mensen die meer “engaged” zijn bij jou als leverancier - aanmoedigen
– moedig mensen aan om content te delen, door het delen van jouw content krijg je meer inzicht in het gedrag en kun je beter inspelen op het gedrag - vragen
– vraag de klant en bezoeker om de extra benodigde informatie, als er een goede band is zal de bezoeker de informatie verstrekken, als wij er op de juiste en gepaste manier mee omgaan zal dat leiden tot het gewenste gedrag
Dit derde perspectief, het gedrag, moet dus uiteindelijk leiden tot een optimale conversie. Zonder de beide andere perspectieven, visualisatie en geheugen, wordt het meer complex om de beste website te worden. De drie perspectieven tesamen zorgen voor het optimale resultaat.