In 9 stappen de beste website – deel 1 van 3 delen

Het ontwikkelen van de beste website. Het is een stevige uitspraak, wat verstaan we echter onder de beste website? In dit geval verstaan we onder de beste website die website die zorgt voor de beste conversie naar verkoop, aanvragen van producten of diensten of andere conversie-elementen die de funnel compleet maken.

Vanuit het vraagstuk om de beste website te maken zijn drie perspectieven te onderscheiden:

  • de visualisatie
  • het geheugen
  • het gedrag

Mensen die de website bezoeken zien elementen, onthouden en herinneren zich bepaalde elementen en voeren bepaalde activiteiten uit (gedrag). Deze samenkomst maakt of een website de beste website is.

 

Perspectief 1 – de visualisatie

Het visualiseren van de website geeft de bezoeker een beeld van die website. Dat beeld vormt vaak de eerste indruk. De hersenen worden namelijk in eerste instantie aangetrokken door beelden, en zeker aansprekende beelden.
De drie elementen die mede zorg dragen voor het positieve effect van perspectief visualisatie:

  • layout
  • kleur
  • typografie

 

De layout

Een goede layout is opgebouwd vanuit de wensen en behoeften van de bezoeker en niet vanuit de technische aspecten van de website en de inzichten van de verkoper. Zorg ervoor dat je de bezoeker als uitgangspunt neemt, hoe vreemd de layout dan ook zou kunnen worden.
De opbouw van teksten en afbeeldingen moet aansluiten bij het kijk- en leesgedrag:

  • bezoekers houden er van om vanuit rechts te kijken (de zogenaamde F-figuur volgen)
  • om vervolgens naar rechts te gaan en dan naar beneden
  • dan ontstaat de zogenaamde Z-afbeelding

Dat betekent dat essentiële informatie bovenaan links moet staan, vervolgens in het midden en uiteindelijk rechts onderaan.
Zorg dat er tussen de teksten en afbeeldingen een ruimte ontstaat. Deze ruimte geeft de mogelijkheid om specifieke stukken tekst of afbeeldingen meer aandacht te geven waardoor de focus van de bezoeker op die specifieke stukken en afbeeldingen terecht komt. Op deze manier kun je de kijkcurve van de bezoeker enigszins sturen.
Tenslotte moet de layout eenvoudig en simpel zijn, minimaliseren van de hoeveelheid informatie is de kracht van de website. “Less is more”.

 

De kleur

Kleuren hebben een belangrijk sturend mechanisme. Door bepaalde content een bepaalde kleur te geven springt deze content er uit ten opzichte van de andere content. Let wel op dat je niet teveel kleuren gebruikt en niet zomaar met kleuren speelt. Het gebruiken van kleuren moet met een bepaalde reden zijn.
Paar voorbeelden van merken, kleuren en gedragingen:

  • blauw is een kleur die door mannen en vrouwen wordt geaccepteerd, blauw straalt rust, vertrouwen en kalmte uit
  • groen herinnert ons aan de natuur, het milieu en de duurzaamheid
  • geel en oranje worden vaak geassocieerd met tijdelijkheid, het zijn opvallende kleuren die ook een mate van “modern” uitstralen
  • zwart heeft een band met serieusheid en luxe

 

De typografie

Bedenk vooraf goed welk lettertype het beste aansluit bij de opbouw van de website. Voorbeelden:

  • serif fonts geven een mate van autoriteit aan
  • sans-serif fonts geven een mate van helder en modern beeld weer
  • comic sans wordt vooral gebruikt door kinderen

Hiermee is het eerste perspectief, de visualisatie, besproken. Aan de hand van typografie, kleur en layout is de website nu opgebouwd om de beste website te worden.
In de volgende delen bespreken we de perspectieven geheugen en gedrag.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven