9 soorten copy die werken

Het schrijven van teksten is uitdagender geworden. Naast eisen als relevant en informatief is er ook een ontwikkeling op het lezen via verschillende devices, denk aan smartphone of tablet. Daarnaast vraagt elk kanaal ook weer om een eigen aanpak. We lezen als mensen namelijk anders en gebruiken media anders. Een aantal handvatten om rekening meet te houden bij het schrijven van teksten voor verschillende media en kanalen.

 

Teksten voor emailing

Het versturen van een promotionele email aan relaties uit je bestand stelt een zestal eisen aan de tekst. De teksten moeten elementen bevatten die:

  • impact hebben voor de lezer
  • overtuigend zijn
  • relevant
  • duidelijk met 1 keer lezen
  • inspirerende tekst
  • duidelijke actie in de tekst

Dat vraagt wat van de tekstschrijver wanneer deze elementen verwerkt moeten worden. Denk daarnaast ook aan het gebruik van de afbeeldingen waardoor de aandacht groter is. Tenslotte moet elke promotionele email een duidelijke call to action hebben.

 

Schrijven van een email nieuwsbrief

Een nieuwsbrief via email versturen wordt vaak toegepast. Over het algemeen is het compilatie van een aantal berichten, zowel actualiteit alsook inhoud. De mensen die een nieuwsbrief in deze stijl ontvangen verwachten de volgende elementen:

  • gepersonaliseerde aanhef van de nieuwsbrief
  • informatief, de informatie moet iets toevoegen
  • consistent, de onderwerpen en thema’s moeten passen bij de afzender en de vorige nieuwsbrieven
  • kennisoverdracht, inhoudelijk en goede kennis en inzichten delen
  • een nieuwsbrief mag niet teveel verkoopsturing hebben
  • denk ook aan de impact voor de lezer

Denk bij het schrijven van de inhoud van een nieuwsbrief aan:

  • opdelen in verschillende secties en vakken
  • zorg voor overzicht
  • gebruik vooral korte zinnen
  • duidelijke call to action

 

Blog teksten

Een blog is voor de lezer te herkennen als een stuk informatieve tekst, vaak via een website beschikbaar gesteld.

  • denk aan de verhaallijn in de blog
  • zorg voor de eigen persoonlijkheid in de tekst, de lezer vindt het prettig om een auteur te herkennen
  • de tekst mag zeker engaging zijn
  • en gevuld worden met een eigen mening en opinie van de auteur

Geef wel eventuele bronnen weer, denk aan korte zinnen en laat de lezer soms nadenken door het stellen van een vraag.

Content plaatsen op Facebook

De eisen aan content voor Facebook zijn even simpel alsook duidelijk:

  • kort
  • deelbaar
  • actie gericht
  • zet aan tot conversatie

Elementen voor die content zijn onder andere stellen van vragen, vragen om een actie, gebruik afbeeldingen en video’s en voeg eigen emotie toe.

 

Twitter teksten

In elk geval is er de beschikking over maximaal 140 karakters. De ontvanger verwacht in elk geval een vriendelijke, persoonlijke en passende boodschappen. Passend is dan gerelateerd aan de afzender.
Vergeet niet de links, hashtags, retweets en vragen stellen mee te nemen in de teksten.

 

Instagram teksten

Bij Instagram is de afbeelding leidend, de tekst moet echt kort zijn, passen in de context en locatie aangeven. Het gebruik van hashtags spreekt voor zich.

 

Tekst voor Pinterest

Vaak zijn de infographics leidend bij deze inhoud. De lezer zoekt bij Pinterest naar teksten die passen in de context, beschrijvende teksten, afbeeldingen en informatie.
Een duidelijke kopregel die aangeeft waar het Pinterest artikel over gaat staat centraal.

Teksten op LinkedIn plaatsen

Ten opzichte van de andere kanalen en media is het schrijven van teksten voor LinkedIn erg gericht op de professionele insteek. Te veel informatie over niet-zakelijke aspecten wordt eigenlijk niet gewaardeerd.

  • deelbare informatie
  • links delen
  • vragen stellen
  • discussie starten op basis van eigen inleiding in een thema

 

Website teksten

Het is niet mogelijk om de teksten op een website op een dergelijke korte manier te bespreken. Als toch de focus wordt gelegd dan bij het schrijven aandacht schenken aan:

  • informatie leveren
  • denk aan de leadgeneratie en de rol van content en de website
  • wees duidelijk en consistent

Zorg daarna voor de invulling van de elementen die belangrijk zijn voor de SEO resultaten.

Het zijn voor deze 9 media en kanalen een aantal tips en handvatten om in te zien dat content verschilt in opbouw en gebruik per medium en kanaal.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven