Analyseren en meten van inspanningen en daarmee het effect van ons marketingbudget kunnen bepalen, is de basis voor elke marketingstrategie.
Wat is Social Analytics:
“Een discipline gericht op het meten van de inspanningen binnen de groeiende markt van online conversaties en sociale activiteiten rondom het merk. Door gebruik te maken van deze analytics is het mogelijk voor de marketeer om acties te ondernemen op basis van de inzichten die deze analytics leveren. Deze acties helpen met het verbeteren van onder andere marketinginspanningen, brandawareness, betere reputatie en klanttevredenheid.
De 5 inzichten die passen bij 5 verschillende marketingstrategieën.
Brand awareness en reputatie
Het bepalen van de KPI’s voor brand awareness en reputatie kan op verschillende manieren en heeft meerdere mogelijkheden:
- meldingen
- delen
- reageren
- etc
Bij het meten voor reputatie is het meten van het sentiment een mogelijke invalshoek. In hoeveel procent van de berichten en reacties wordt het merk, product of dienst positief, negatief of neutraal genoemd. Deze waarnemingen relateer je aan het aantal conversaties gerelateerd aan de markt waar je actief bent. Die uitslag bepaalt de sentimentele waarde.
Een stap verder is het meten van dit sentiment onder de fans.
Wat wordt geconstateerd:
- de ontwikkelingen in de markt geven een beeld van de merkreputatie
- de trends beïnvloeden steeds sneller een reputatie, inspelen op ontwikkelingen is dus onontbeerlijk
De effectiviteit van een marketingaanpak
Het meten van een marketingaanpak in de sociale context wordt vaak gekoppeld aan engagement. Wat is dan engagement:
- het aantal likes + het aantal keer delen + het aantal retweets + het aantal reacties
- het aantal gepubliceerde berichten
- deel de eerste regel door de tweede regel en je hebt een duidelijke KPI voor engagement
Een andere aanpak voor het meten van de effectiviteit is het sturen op het sociale bereik:
- het aantal volgers op alle platformen
- de groei bepalen per periode
- afzetten tegen de inspanningen die zijn gedaan
Wanneer deze basis bekend is is het ook mogelijk de volgende KPI’s vast te stellen:
- de engagement van beïnvloeders = beïnvloeders per merk / aantal beïnvloeders uit de gehele industrie
- de analyse van de kosten = ROI van sociale campagnes / ROI van een traditioneel marketing programma
Meten van leadgeneration
Genereren van leads is nodig om de funnel te blijven vullen voor de aanwas van nieuwe klanten. Het meten van de effectiviteit kan door:
- aantal nieuwe leads via sociale kanalen / aantal totale nieuwe leads
- dit is dan de sociale media leadgeneration effectiviteit
- een nuance kan worden aangebracht door het aantal leads dat wordt gegeneerd door sociale kanalen te veranderen in het aantal leads dat is gegenereerd door de beïnvloeders
Door het leggen van een koppeling tussen de relaties uit het eigen CRM systeem met de relaties uit de sociale media is het mogelijk de beïnvloeders te traceren.
Verkoop uit sociale media
Het bepalen van de KPI’s voor sales kan onder andere door:
- het meten van de sociale media effecten
- het aantal verkopen uit sociale kanalen / totale verkopen
- Zorg wel dat je dat relateert aan de metingen van de aantallen relaties en de groei van die relaties in de sociale kanalen.
Denk ook aan: - relatie grote en kleine opdrachten, is er verschil in de kanalen
- verkoopfunnels kunnen korter worden
- bij betere customer insight is het mogelijk om het aantal verkopen te laten stijgen
Klanttevredenheid
Tevredenheid is een complexe term om een KPI aan te hangen. Wat maakt een klant eigenlijk echt tevreden. Het meten van de tevredenheid via sociale media:
- aantal reacties
- inhoud van de reacties
- emoitie in de reacties
Het is mogelijk bij doorvragen van klanten de KPI’s voor tevredenheid vast te stellen. Deze koppel je aan de effecten en inspanningen voor het inzetten van sociale media kanalen.
Deze 5 inzichten zijn uit te breiden voor veel meer aspecten. Het sturen op punten die je kunt meten maakt dat een marketingstrategie meer effect oplevert.