Sociale media zijn niet weg te denken uit een marketingstrategie. In die strategie krijgt de inzet van sociale media een rol. Goede werkwijze voor de uitwerking is ontwikkelen van een customer journey, denken vanuit de persona, analyseren van de rol van de verschillende (specifiek aan te wijzen) sociale media en de mate waarin de media helpen om de doelstelling van de strategie te realiseren.
De volgende case zie je vaak in een marketingstrategie:
- we werken met 5 persona’s
- er is een cutsomer journey met 7 stappen en in elke stap kan (bijvoorbeeld Facebook) een sociaal medium worden ingezet om in te spelen met content die specifiek geschikt is voor die fase in de journey
- vervolgens heeft de onderneming 20 verschillende productgroepen die elk een journey hebben en elk gebruik willen maken van de inzet van sociale media (in het voorbeeld Facebook)
Een kleine berekening laat zien dat je 700 berichten per dag op Facebook moet plaatsen wil je alle persona’s in elke fase van de journey voor elke productgroep een bericht sturen. Logischerwijs zeg je dat dat niet reëel is.
Het inzetten van sociale media vraagt dus om meer en andere inzichten.
- welke content plaats je op welk moment
- hoeveel content kun je plaatsen
- welk apparaat of device wordt gebruikt en hoe moet de content worden aangeboden
- welke content draagt bij aan het succes
Je ziet dat hieruit ook het ontwikkelen van een contentplan is voort gekomen. Het op het juiste moment leveren van de juiste content is complexer geworden dan een aantal jaar geleden.
Voor de frequentie en de timing is een aantal aandachtspunten te benoemen:
- hoeveel volgers heb je
- beter nog, hoe groot zijn de netwerken van je volgers en hoeveel berichten ontvangen ze, hoe omvangrijk zijn de tijdlijnen
- experimenteer met de genoemde momenten en aantallen; door de tijd heen verandert het gedrag van mensen en zal dus ook de strategie van de sociale media fluctueren
In dit artikel reiken we handvatten aan die je kunt gebruiken. Zoals eerder genoemd, experimenteer met frequentie en tijdstippen. Ik ken nieuwsbrieven die op zondag rond 1000 uur worden verzonden. Doe op dit moment, na experimenten, hogere conversie opleveren dan het versturen op een ander moment. Dat is echter niet een wet die altijd blijft gelden.
Er is een ook een situatie te bedenken dat het verhogen van de frequentie en intensiteit juist leidt tot meer conversie terwijl je zou zeggen dat het leidt tot “spam” achtig gedrag.
Hoe dichter we bij het weekend komen hoe meer mensen Facebook gaan gebruiken en raadplegen. Facebook wordt door een groot deel van de mensen ook dagelijks bekeken.
- donderdag en vrijdag zijn de beste dagen
- in de middag tussen 1300 en 1500 uur
- minimaal drie keer per week posten
- maximaal twee berichten per dag
Een goed medium om volgers iets te laten zien en interactie te motiveren.
- maandagen scoren het best
- in de middag tussen 1500 en 1600 uur
- minimaal 1 bericht per dag en maximaal 3 berichten per dag
Het meer zakelijke netwerk wordt door ongeveer 5% van de mensen dagelijks bekeken. Het is dus een sociaal medium dat we weinig gebruiken en als we het gebruiken hebben we iets nodig. We kijken dan gericht naar een oplossing.
- maandag of woensdag plaatsen is het best
- minimaal twee keer per week
- maximaal 1 per dag
Op het moment dat mensen zich op het gemak voelen wordt pinterest bekeken.
- niet het meest actief bezocht door de mensen, hangt af van de behoefte
- 3 pins per dag is minimaal bij een effectief gebruik van Pinterest
Het gebruik van Twitter vindt eigenlijk elke dag plaats, vooral in combinatie met specifieke evenementen, activiteiten of actualiteiten.
- elke dag is mogelijk, maandag en vrijdag liggen meest voor de hand
- tussen de drie en dertig tweets per dag
- elke dag
Nogmaals, het zijn handvatten en er is een aantal criteria dat mede bepalend is voor succes. Een storing bij de NS zal meer bezoekers op de sociale media genereren bijvoorbeeld. Daar kun je niet op inspelen. Experimenteer, monitor en stel de strategie bij daar waar mogelijk