Een merk is een associatie in het denken van de klant. Uitgaande van deze definitie, een traditionele omschrijving met actuele componenten, is het werken met beelden een factor die mede het succes bepaalt. Wanneer we content omschrijven als een samenspel tussen tekst en beeld, gaan we in op de ontwikkelingen van het beeld. De tekstuele content is dus goed te noemen.
Sociale media en online & mobiel gebruik
De ontwikkeling die er het meest voor heeft gezorgd dat beeld belangrijker aan het worden is, is de opkomst en groei van de mogelijkheden online voor communities en interactie, delen en sharen. Binnen de wereld is een mengeling van snelheid en relevantie. Door die snelheid is het opnemen van content door beeld belangrijker geworden. Beelden spreken aan en zeggen meer dan woorden, beelden spreken ook sneller aan en dat in een sneller wordende maatschappij.
Ook het gebruik van mobiele vormen van communicatie zorgt voor het succes. Denk aan het toenemende mobiele gebruik van smartphones en tablets maar ook de hoeveelheid tijd die we er spenderen aan mobiele vormen van communicatie.
Verschillende media bieden de mogelijkheden
Het aanbod van media om beeld als basis voor content te gebruiken stijgt ook. Denk aan Google+, Pinterest, Instagram, Youtube, Facebook, Twitter, Meerkat en Snapchat. Dat zijn we nog niet compleet. Mensen bij evenementen en concerten zijn drukker met het maken van foto’s en bewegend beeld dan met het concert zelf. Opvallend erna is de hoeveelheid foto’s en films die worden gedeeld via deze media, worden bekeken en worden gedeeld.
5 Overwegingen voor meer succes
Vanuit marketingperspectief en het werken aan je merk, zijn er 5 overwegingen die mede bepalen of je succes hebt met beeld.
Het merk en zijn verhaal
Vaak hebben merken een verhaal. Van Skoda tot Warchild. Het zijn merken, ze hebben een associatie in ons denken teweeg gebracht. Skoda gebruikt nu het merk in relatie met de Tour de France in het verhaal dat zij zijn begonnen als fietsmerk en nu het grootste wielerevent ter wereld ondersteunen. Warchild spreekt voor zich. Voor beide merken wordt veel gewerkt met beeldmateriaal om onze associatie te versterken of bij te stellen.
- denk na over de vraag: “produceren we content of vertellen we een verhaal?”
Merken kunnen engagement versterken
Binnen merken kunnen marketeers gebruik maken om mensen te engagen. Korte omschrijving, benaderen en koesteren. Denk hierbij aan communities om te delen, platformen, groepen in verschillende soorten sociale media.
- dagbladen in Nederland proberen steeds vaker content ook door het publiek aan te laten leveren en te delen
- media zoals Hart van Nederland en NOS roepen mensen op om foto’s en flims te sturen die gedeeld kunnen worden
Op deze manier engage je je mensen, klanten en doelgroepen beter.
De beste content is het waard om te delen
Het belang van content voor de klant of relatie hangt in grote mate af van de relevantie van die content voor de klant of relatie. Dat betekent dat je die klant of relatie wel moet kennen om te kunnen herleiden wat de beste content is en wanneer de content wordt gedeeld. Merken als Nike maar ook John Deere zijn merken die zorgen voor relevantie in de content waardoor de bezoekers, klanten en relaties de content ook gaan delen.
- analyseer wat je klanten delen op de verschillende sociale media
- speel in op actualiteit
- denk aan de verhaallijn van het merk
Wees een contentmerk en niet een merk met content
Storytelling is zorgen voor een verhaal, een verhaal dat past bij het merk, dat past bij de klanten en zorgt voor relevantie. Consistentie in de marketing en communicatiestrategie is de essentie voor het succes. Ook voor kleine merken, merken in B2B omgevingen en merken met klein budget is het mogelijk om een verhaal te vertellen. Het verhaal is zo groot en zo kostbaar als je het zelf maakt. Denk ook de succesvolle vloggers op Youtube. Kleine merken met kleine budgetten maar wel een contentmerk.
Laat het product zien
De wijze waarop anderen het product gebruiken of inzetten is een basis voor succesvolle aanpak. Wanneer we in Nederland kijken naar partijen als Coolblue, Futurumshop en Mantel dan zien we naast productomschrijvingen, functionaliteiten ook de wijze waarop anderen het product gebruiken.
Deze 5 overwegingen vormen de basis voor het meer en gestructureerder inzetten van beeldmateriaal als onderdeel van storytelling. Kijk eens naar je eigen merk en neem merken die je zelf goed vindt als voorbeeld.