Zie ik nu goed wat ik lees? Goed, je hebt geen modezaak met prachtige jurken en mooie schoenen. Of een blog met allerlei bijzondere Mexicaanse recepten? Toch moet je als bedrijf nog steeds een Pinterest-account openen. Waarom? Omdat Pinterest een enorme SEO-booster is!
Google indexeert Pinterest
Google struint dagelijks miljarden websites af met zijn robots om tekst en afbeeldingen te indexeren. Op basis van zeer complexe algoritmes geeft de zoekmachine jouw website, webshop of blog een ranking. Die waardering bepaalt de positie van een webpagina in de organische zoekresultaten van de zoekmachine. Nu wil de zoekgigant wel de tweets op Twitter indexeren, maar veel andere sociale media blijven links liggen. Uitgezonderd Pinterest!
Pin je vast
Iedere pin op Pinterest wordt namelijk geïndexeerd. Zowel de beschrijving als de alt tag (de afbeeldingsbenaming) van je pin. En al die pins worden honderden en soms zelfs duizenden keren gerepind. De link in de pin naar jouw website of blog blijft verbonden aan iedere repin. Dus stel je eens voor dat een pin van jou ruim 500 keer gerepind wordt. Dat zijn dat evenzoveel individuele verwijzingen naar jouw site. Wow! Daar kan geen ‘Google Adworks’-campagne tegenop. En oh ja, Pinterest is gratis.
De kassa rinkelt
Hoe meer verkeer naar je website of webshop, des te hoger de conversie. Dat geldt zeker op Pinterest. Uit onderzoek is gebleken dat acht op de tien pinners een koopintentie hebben. Zij oriënteren zich voordat ze een aankoop doen, online en offline. Daarbij is de gemiddelde waarde van een aankoop twee maal zo hoog als op Facebook. Dit komt ook door de diversiteit van de pinnersprofielen. Zo heeft hij of zij een bovenmodaal inkomen, is HBO+-geschoold en besteedt gemiddeld twee uur per dag aan Pinterest.
Wil jij ook weten hoe je Pinterest zakelijk kunt inzetten? Volg dan het gratis webinar ‘Pinterest in de praktijk’ van IDMK trainingen op dinsdagavond 8 maart 2016.