Eén van de grote voordelen die Digital Marketing met zich mee brengt is retargeting. Mensen die bepaald gedrag vertonen kun je volgen online en hen boodschappen tonen die passen in het daarvoor getoonde gedrag. Natuurlijk moet je als marketeer beschikken over de juiste tools en wanneer door de bezoekers blockers of cookies worden gebruikt, is de effectiviteit ook al weer lager.
Het mooie van dit instrument in de marketingstrategie is dat de inzet in lijn is met het gedrag van de klant. In de ontwikkeling van retargeting zien we ook dat er steeds meer focus ingebouwd kan worden en dat er kan worden ingespeeld op de situatie dat het product of dienst al is gekocht waardoor het effect van retagering juist tot ergernis kan leiden.
Weetje 1 – Retargeting versus zoekmachinemarketing
Door het inzetten van retargeting worden over het algemeen beter resultaat geboekt dan bij zoekmachinemarketing. De gedachte erachter is dat mensen die eenmaal op jouw omgeving actief zijn geweest, een beeld hebben en verwachtingen hebben ontwikkeld. Het inzetten van retargeting, in de juiste stijl, past dan in de verhaallijn van de bezoeker.
Vanuit die klantreis met de verhaallijn is de kans op succesvolle conversie dus groter bij retargeting.
Weetje 2 – Met retargeting boost je andere kanalen
Retargeting heeft ook een positief effect op de conversie ratio’s van de andere marketing kanalen in de cross media strategie. Het aantal contactmomenten voor een bezoeker en dus een potentiële klant heeft een minimum. Door de retargeting strategisch en structureel in te zetten in de cross media strategie versterk je de andere kanalen zoals email, display advertising en social media.
Belangrijk voor dit succes is de samenhang en consistentie in de cross media strategie en uitvoering daarvan.
Weetje 3 – Een hogere ROI door retargeting
Met behulp van retargeting stijgt het verkeer op de website en de andere media die er omheen worden ingezet. Door het stijgend verkeer is het mogelijk om de vooraf gestelde en bepaalde ROI’s van de website te verbeteren. Dit zijn dan de hogere ROI’s.
Weetje 4 – Stijgende engagement door retargeting
Door gebruik te maken van retargeting stijgt de traffic op de website. Mede daardoor stijgt de conversie, zeker wanneer de verhaallijn in de cross media strategie consistent is. Met de conversie stijgt ook het aantal volgers op de verschillende social media die vanuit de website worden getoond.
Weetje 5 – Mobile wordt een belangrijk kanaal voor retargeting
De mobieltjes worden meer dan 150 keer per dag bekeken en gebruikt. Dat maakt een mobiel uitermate geschikt om te gebruiken met een retargeting strategie. Een merkstrategie kan door deze mobiele retargeting aanpak veel effectiever zijn.
Het aantal impressies, clicks en conversiepercentage neemt zienderogen toe.
Weetje 6 – Targeting en CRM
Bij het toepassen van CRM strategie en mogelijkheden bij targeting is het mogelijk om het gedrag van mensen niet alleen te volgen maar ook vast te leggen. Vanuit de data die wordt verzameld is het mogelijk om zeer bruikbare informatie te destilleren.
Nog belangrijker is dat met behulp van die extra informatie online en offline mogelijkheden gecombineerd worden.
Het effect is niet alleen een hogere conversie en resultaten maar ook een beter gestructureerde en gestroomlijnde communicatie met (potentiële) klanten.
Weetje 7 – Youtube en retargeting
Youtube is het meest krachtige kanaal voor video’s en daarmee op Google na de grootste zoekmachine. Door het steeds meer stijgend gebruik van niet geprogrammeerde televisie neemt het gebruik van Youtube ook steeds meer toe.
Retargeting toepassen via Youtube levert bijna gegarandeerd succes op.
Marketeers besteden al meer geld aan retargeting en dit budget neemt de komende jaren alleen maar toe. Groot voordeel van retargeting is ook dat je het kunt uitproberen met een relatief klein budget. Retargeting is voor grote en kleine organisaties een noodzakelijk kanaal in de cross media strategie.