Viral Marketing of Viral Content Marketing, het delen van content door derden op een dusdanige wijze dat er veel mensen worden bereikt die anders niet bereikt zouden worden. Een korte omschrijving van Viral (Content) Marketing.
Het succes van een virale campagne kun je niet sturen. Het succes hangt af van de mate waarin de lezer, ontvanger het aantrekkelijk vindt en zo goed of leuk dat er wordt besloten om het bericht te delen met zijn/haar achterban. Het delen van content leidt tot een exponentieel grote stijging van het aantal mensen dat uiteindelijk het bericht ontvangt.
Toch kun je een aantal tactieken benoemen die je helpen om enigszins te sturen op het verkrijgen van succes in een virale campagne.
Tactiek 1 – zorg voor een goede opbouw
Niet alle content kan zo maar gebruikt worden voor succes vanuit de virale gedachte. De content die mede succesvol kan zijn voor het virale effect moeten de volgende twee eigenschappen hebben:
- de content moet het waard zijn om gedeeld te worden
– dat betekent dat je als marketeer goed moet weten wat de inhoudelijke wensen zijn, welke elementen relevant en waar de lezer op zit te wachten - de content moet gedeeld worden op die netwerken die de potentie hebben om een groot bereik te ontwikkelen
– gebruik daarom die media die een groot bereik hebben enerzijds en anderzijds actief worden gebruikt door de achterban en de achterban van jouw relaties
Tactiek 2 – de soorten virale content
De opbouw van de content moet aantrekkelijk zijn op basis van voornamelijk relevantie. De soorten content betreft de wijze waarop de content wordt weer gegeven en verzonden of gedeeld. Welke soort je ook kiest, het delen en verspreiden gaat gemakkelijker wanneer deze is gekoppeld aan een medium dat ook delen gemakkelijk maakt. We bekijken 4 soorten content:
- artikelen en blogs
– de artikelen/blogs moeten relevant zijn
– de lengte is mede afhankelijk van het device waarop de content wordt gelezen - video, audio, vlogs en podcast
– er is een toenemende behoefte aan bewegend beeld, afbeeldingen en korte filmpjes; het bekijken en delen van deze vorm van content neemt toe
– de geluidsfragmenten stagneren enigszins, de groei is lager dan is verwacht, mogelijk gaat de intensiteit en de behoefte aan geluidsfragmenten nog groeien - interactieve content
– content die actie van de ontvanger en lezer vraagt wordt interactieve content genoemd, we kijken dan naar bijvoorbeeld games, quizzes en andere elementen die betrokkenheid vergroten
– als mensen iets moeten doen en ze vinden dat leuk, is de kans op delen vele malen groter - infographic
– een grafische samenvatting van een groter document
– in een snelle informatie verwerkende maatschappij geeft de infographic een goed beeld van de belangrijkste uitkomsten van dat onderzoek
Tactiek 3 – kennis over de redenen waarom mensen content delen
Naast de productie van de content en de keuze van het kanaal is het ook belangrijk om je te realiseren waarom mensen eigenlijk content delen. Een wanneer mensen die content dan delen.
- de content is echt hilarisch
– opvallende content die leidt tot een absoluut moment van awareness en hilariteit - het is absoluut ongelooflijk
– je gelooft je eigen ogen niet, denk aan de visuele spellen en beelden van mensen als Viktor Mids, deze beelden geloof je niet en je blijft zoeken waar de truc zit - een emotionele uiting
– emotie is per definitie een aandacht trekkend aspect, werkelijke emotie, zeker van kinderen, wordt vaak gedeeld - de herkenning van het bericht in je eigen wereld
– herkenning is ook een vorm van bevestiging, dat vinden we fijn, zeker als die herkenning positief is, het delen is dan gemakkelijker omdat je aan de ene kant je eigen leven laat zien en aan de andere kant is het een situatie van anderen en niet letterlijk van je zelf - de content is relatief uniek
– content die wordt gedeeld is snel algemeen aan het worden, wanneer je echt content hebt die uniek is dan valt deze zeker op - je kunt iemand anders laten lachen
– leuke en grappige content die iedereen begrijpt en ziet is zeker de moeite waarde om te delen, dat ene momentje van de dag gun je iedereen - een dramatische ervaring
– een vrij ernstig moment of situatie trekt de aandacht, deze kan zeker gecombineerd worden met emotie en dan nog sterke zijn in de “deelkracht” - het is een schokkend bericht
– schokkende berichten verrassen ons op een onverwachte manier waardoor er ook weer iets nieuwsgierig in zit, als we dan zelf geschokt zijn willen we dat graag delen - het bericht provoceert
– provocatie maakt ons boos en dat willen we graag ook aan anderen laten zien, met name dan vanuit het perspectief dat die ander het niet zo heel erg goed heeft gedaan
Tactiek 4 – het ontwerpen van de virale content
Het oog wil ook wat. Teksten en beelden op zich zijn belangrijk, de wijze waarop een en ander wordt ontworpen maakt het geheel completer. Succesvolle ontwerpen voldoen aan 4 eigenschappen:
- interessant
– de belangstelling wordt met name gewekt bij factoren als relevantie, betekenisvol en nieuw - functioneel
– het functionele aspect heeft onder andere te maken met het device waarop de content wordt gelezen of bekeken
– denk hierbij ook aan gemak, bruikbaarheid, usability en de aanpassing aan het device (op een mobiel apparaat lezen en kijken we anders dan bij een laptop bijvoorbeeld) - uitstraling
– het ook wil ook wat, denk hierbij aan opmaak, structuur maar ook toegankelijkheid van de content - integriteit
– de content moet wel kloppen, consistent zijn, passen in de verhaallijn en relevant zijn
Tactiek 5 – let op de uitvoering
Bij de uitvoering van de gekozen strategie is het belangrijk om te zorgen dat de content verspreid gaat worden.
- zet die media in waar mensen actief zijn
- kijk ook of je volgers weer veel volgers hebben
- zorg in elk geval met interne communicatie dat eigen collega’s de content delen
- geef een duidelijke call-to-action
- reageer op mensen die op jou reageren
Een viral campagne kan zeker wat steun krijgen om succesvol te worden.
Deze 5 tactieken helpen je om een campagne succesvol een vliegwiel te geven om meer bereik te genereren.