Er wordt veel media ingezet in een journey om de (potentiële) klant te verleiden uiteindelijk het product of dienst te kopen. Elke stap in de journey waar media wordt gebruikt, wordt ook met die media een boodschap overgebracht. In combinatie met die boodschap is het presenteren van die boodschap mede bepalend voor het succes van dat medium.
Elk touchpoint heeft dus te maken met de inzet van media en het succes ervan, de zogenaamde conversie percentages van de media. Of het nu de eerste stap in de journey is of de afsluitende stap, in elke stap, touchpoint of contactmoment is het belangrijk om na te denken over de:
- keuze van het medium
- het invullen van de boodschap
- de wijze van weergave van die boodschap in het medium
Belangrijke factor daarnaast is natuurlijk ook de mate waarin er kennis is van en over de doelgroep en klanten, de alom bekende insights.
Met dit artikel willen we je een zeven-tal tips mee geven om je conversie in de media die je inzet te verbeteren. Het gaat er vaak niet om dat alle tips in 1 medium en boodschap worden verpakt, het gaat er om dat je bewust keuzes maakt hoe je de boodschap en het medium zo sterk mogelijk inzet in het desbetreffende touchpoint voor de desbetreffende doelgroep / klant.
Gebruik afbeeldingen
Afbeeldingen trekken de aandacht van de kijker, ontvanger en bezoeker. Dat betekent wel dat de afbeelding van goede kwaliteit moet zijn.
Daarnaast moet de afbeelding:
- een relatie met de tekst hebben
- naast tekst staan
- een goede kopregel hebben
- gekoppeld aan keywords
- juiste positie op het medium in relatie tot de call to action
Hiervoor kunnen ook video’s zeer goed worden gebruikt. Het verschil met een video is dat deze niet geschikt is om te gebruiken in alle media.
Kleuren bepalen veel
Kleuren zeggen meer dan woorden. Denk ook aan de opzet van logo’s van merken en denk zelf maar eens aan de kleur rood. Waarschijnlijk dacht je meteen aan “gevaar” of “stoppen”.
Verschillende kleuren hebben effect op verschillende bezoekers.
- Mannen hebben wat meer met de kleur zwart in een vrouwen weer wat meer met paars.
- Impulsaankopen en de kleur rood versterken elkaar.
- Roze werkt weer goed bij traditionele kopers
Bedenk dus goed vooraf welke kleuren je waar gaat gebruiken. Kleuren zeggen meer dan alleen de kleur en zijn vaak belangrijk in verschillende fasen van de journey.
Urgentie
Door het opvoeren van de urgentie stijgt de conversie vaak maar ook de snelheid waarmee de conversie gerealiseerd wordt. Denk bij het aanbieden van de urgentie wel dat je deze soort teksten niet te lang en te vaak kunt gebruiken, dan ben je niet meer geloofwaardig.
Voorbeelden zijn:
- gelimiteerd aanbod
- tijdelijk verkrijgbaar
- nog slechts drie op voorraad
- kortingsuren
Reviews
Vaak zoeken mensen naar extra informatie of beoordelingen en reacties van anderen. Zeker mensen die via mobiel de journey doorlopen zijn gevoelig voor reviews van derden. Zorg enerzijds dat mensen een review geven en anderzijds dat de reviews vindbaar zijn en in het koopproces opgenomen zijn.
Vertrouwen
In het tijdperk van veiligheid en cybercrime is het belangrijk dat mensen vertrouwen hebben in jou als leverancier en daarmee ook jouw media. Zorg ervoor dat je aangesloten bent bij meerdere organisaties die de veiligheid waarborgen.
Maak de checkout gemakkelijk
Wanneer mensen dan eenmaal gaan kopen, vraag dan niet teveel en maak het hen gemakkelijk. Denk bijvoorbeeld aan 1 pagina, overzichtelijk en duidelijk.
Contact informatie
Laat jezelf ook als afzender zien. Dat zal meer prominent op de website aanwezig moeten zijn en mogelijk iets minder in andere media.
Mensen zoeken vaak naar de mensen achter de organisatie, maak jezelf zichtbaar:
- gewoon adres
- afbeeldingen van de mensen
- meerdere contactmogelijkheden
Natuurlijk is deze lijst niet uitputtend, denk ook maar aan elementen als:
- live chat
- uitverkoop
- snelheid van de website en de andere media
En de elementen veranderen, techniek verandert, gedrag van de klant verandert. Je zult dus voortdurend moeten meebewegen in de veranderingen en de mogelijkheden die er zijn.