Het inzetten van direct mail neemt af. Op zich niet bijzonder omdat de kosten voor direct mail stijgen, het bereik kleiner wordt en we steeds meer online zijn. Die laatste reden is vaak het uitgangspunt om direct mail helemaal af te schaffen, zeker als de doelgroep bestaat uit millenials, die zijn immers altijd online. Voornamelijk door het gebruik van het mobieltje.
Maar zijn de millennials wel zo verbonden met het mobieltje als we denken? En, als we kijken naar verschillende onderzoeken en experimenten, werkt een direct mail mogelijk nog heel erg goed. Laten we eens vijf mythes bekijken om daarna te eindigen met een viertal tips wanneer je direct mail inzet en je doelgroep bestaat uit millennials.
Direct mail en millennials werkt niet!
In gesprek met millennials zegt ruim 80% van hen dat zij direct mail en andere poststukken regelmatig bekijken. Het merendeel zegt zelfs dat bruikbare informatie vaker in de direct mail terug te vinden is dan in de email die zij ontvangen.
Dat betekent dat direct mail niet zomaar opzij gelegd wordt. Dat past ook wel in het offline en online gedrag van millennials. Het gaat er wel om dat de informatie toegevoegde waarde heeft en de direct mail op passende momenten ontvangen wordt.
Millennials kijken alleen op het mobiele toestel
We bekijken meer dan 200 keer per dag ons mobiel. Voor millennials is dat aantal keer het mobieltje gebruiken nog hoger.
Toch leest bijna een derde van het aantal millennials regelmatig nog een tijdschrift of een krant. De gedrukte versie van informatie dragers geeft hen een vorm van rust. Daarnaast wordt de inhoud over het algemeen als meer inhoudelijk ervaren dan online.
Millennials denken dat direct mail niet relevant is
Integendeel. Het gros van de millennials vindt direct mail vaak relevant en betrouwbaar. Dat laat zich ook zien in respons en conversie getallen.
Of het daadwerkelijk ook een beter kanaal is in de cross media strategie hangt samen met de kosten. Wanneer we de kosten van een direct mail vergelijken met een email dan zal de ROI van een email op korte termijn eerder bereikt kunnen worden. Neem in de overweging van de ROI ook de kwaliteit van de respons mee.
Millennials vertrouwen direct mail niet
De informatie in een direct mail wordt over het algemeen als meer betrouwbaar ervaren. De belangrijkste uitspraken van millennials wanneer we direct mail met hen bespreken:
- er wordt naar uitingen en mail gekeken, zeker nu het aantal poststukken afneemt is de attentiewaarde groter
- het werken met direct mail is kostendekkend
- bijna iedereen vindt het leuk om direct mail te ontvangen
- de helft gaat over tot koop via direct mail
Millennials reageren niet op direct mail
Er wordt juist wel goed gereageerd. Met name op uitingen als:
- koop er één en krijg er één cadeau
- verjaardagsaanbieding
- gratis transport
Er is nagenoeg geen verschil in reacties bij mannen en vrouwen.
4 tips bij het inzetten van direct mail bij millennials
Het inzetten van direct mail geeft natuurlijk niet het ultieme resultaat voor een cross media strategie. Zeker bij millennials is het aan te raden om:
- digital te integreren in de strategie
- zorg voor korte, duidelijke en eenduidige boodschappen en call to actions
- zorg dat de kwaliteit er van af straalt
- geef de millennial een goed gevoel en zorg voor een goede experience
Op deze manier kun je goed overwegen of je de inzet van direct mail succesvol kunt aanvliegen. Zorg er wel voor dat je de inzet goed meetbaar maakt om het resultaat te bepalen.