Met deze 7 stappen ontwikkelen we een handvat dat je kunt gebruiken voor het zelf ontwikkelen van de beste landingspagina. Wat uiteindelijk “beste” inhoudt is mede afhankelijk van de doelstelling die je aan de pagina hebt gegeven. Deze blog verschijnt in twee delen. Dit is het tweede deel.
Stap 4 – Ontwikkel je testplan
In het kader van stap 3, de wijze waarop je een test kunt opzetten voor je landingspagina, heb je gezien dat er keuzes gemaakt moeten worden. Vastleggen en documenteren van de opzet van de testen, doel van de testen en het resultaat van de test helpt je om de resultaten beter te duiden. In sommige gevallen is het ook zinvol om heel andere factoren ook te registreren, de eerste zomers dag in het jaar heeft altijd effect op de campagnes die op dat moment lopen.
De elementen die je opneemt in een testplan voor je landingspagina:
- wie
– wie is de doelgroep van de campagne en voor de landingspagina
– is de pagina dan ook specifiek voor hen opgebouwd en ingericht - waar
– bepaal de bronnen waar de traffic en bezoekers vandaan komen - waarom
– waarom wil je deze test uitvoeren en welk doel wil je uiteindelijk bereiken - wat
– geef een omschrijving van de test in algemene bewoordingen - wanneer
– geef zo specifiek mogelijk aan wanneer de test daadwerkelijk is geactiveerd en welke rol de landingspagina exact heeft in de campagne - wat is er gebeurd
– leg de resultaten vast, bespreek de resultaten en leg de beslissing vast die het resultaat is van de test
Dit testplan vormt meteen een basis voor de historie en helpt je bij het vaststellen van nieuwe en andere testen.
Stap 5 – Voer de test uit
In deze stap ga je echt aan de slag met de uitvoering van het testplan dat je hebt opgesteld in stap 4. Bedenk de volgende aspecten:
- voorkom dat je vooraf al aangeeft wat er wel en niet gaat werken, daarom voer je de test uit; wees voorbereid op uitkomsten die je niet hebt voorzien
- leer van de testen
- ontwikkelen een bepaalde methode
- zorg dat je de test niet te snel afsluit en een eindoordeel geeft, het kan zijn dat de periode te kort is en daarom niet even goed als resultaat gebruikt kan worden
- elke test heeft waarde, ook de test die een andere uitkomst geeft of ook een test die minder expliciet een uitkomst geeft
Stap 6 – Analyseer je test
Laat de resultaten op je inwerken. Het doorlopen van de vragen en punten uit de eerste 5 stappen kan je daar ook bij helpen. Verklaar de cijfers, cijfers alleen vertellen namelijk niet alles, in elke actie zit een menselijke component die we niet altijd beïnvloeden.
Overweeg de volgende elementen eens onder andere:
- als een bounce rate hoger is dan 75% kunnen bezoekers echt niet vinden wat ze zoeken of wat hen is beloofd
- kijk goed naar de conversie ratio’s op verschillende plekken
- analyseer goed het gedrag van mensen, eye tracking kan hier zeker bij helpen, vanuit de neurologie is er ook veel mogelijk om pagina’s te testen
- de variatie in traffic, komt de juiste doelgroep wel die je had verwacht of is er toch een aantal factoren die bepalend zijn voor net andere resultaten
- kijk ook eens vanuit een heel andere invalshoek, tijd, weer, maatschappelijke ontwikkelingen, ook dit soort elementen hebben invloed op gedrag van mensen
Stap 7 – Het is een iteratief proces
Uiteindelijk ben je nooit klaar. Een testperiode is mooi, er blijven altijd wel vragen hangen die je ook wilt oplossen. Het is dus een kwestie van blijven experimenteren.
- kijk naar de bron van de bezoekers
- kies een type test
- documenteer elke stap in elke test
- gebruik deze informatie weer bij volgende testen en de resultaten van de volgende testen
- analyseer zo eenvoudig mogelijk maar sluit geen combinaties bij voorbaat uit
Met deze zeven stappen ontwikkel je de beste landingspagina die specifiek voor jou en jouw doelstelling het best is.