In 7 stappen de beste landingspagina maken – deel 1 van 2 delen

We gebruiken allemaal wel een landingspagina. Een pagina waarop we specifiek vanuit een campagne bezoekers gericht willen laten uitkomen op de website. Om vervolgens te zorgen dat de bezoeker van de landingspagina converteert naar de volgende stap in de journey en uiteindelijk klant wordt.
Er zijn grofweg twee soorten landingspagina’s:

  • een SEO landingspagina
    – hierop landt een bezoeker na het klikken op een resultaat bij organisch zoeken
  • een landingspagina in een campagne
    – deze pagina wordt speciaal ontwikkeld als onderdeel in een campagne vaak met daarin een specifieke actie

Met deze 7 stappen ontwikkelen we een handvat dat je kunt gebruiken voor het zelf ontwikkelen van de beste landingspagina. Wat uiteindelijk “beste” inhoudt is mede afhankelijk van de doelstelling die je aan de pagina hebt gegeven. Deze blog verschijnt in twee delen.

 

Stap 1 – Traffic ontvangen

Door het zoekresultaat of de gerichte inzet in de campagne komt er traffic op de landingspagina. Stel jezelf eens de volgende vragen. Deze vragen helpen je om de traffic naar de website zo optimaal mogelijk te analyseren:

  • waar komt eigenlijk de traffic vandaan, wat is de herkomst van het bezoek, welke fase in de campagne of op basis van welk zoekgedrag
  • waar in de pagina bevindt zich de laagste conversie en waar is de hoogste conversie
  • wat zijn de kosten per lead (op basis van jouw definitie van een lead)
  • heb je inzicht in de kosten per klik
  • wat is de doelstelling van de landingspagina

 

Er zijn 4 soorten traffic te onderscheiden op hoofdlijn:

  • traffic die komt via betaalde ads (SEA)
    – zoeken naar een directe oplossing voor een vraag
    – geef ze een duidelijke call to action
    – als je biedt wat ze zoeken dan is deze groep gemakkelijk te converteren
  • traffic die komt via display ads
    – komen niet rechtsreeks maar via via, daardoor zijn deze bezoekers wel geschikt om de conversie te testen, op basis van een advertentie is er toch voor gekozen om de klik te maken
  • traffic die vaak komt en lang op de website blijft
    – deze groep wikt en weegt, besluitvorming is traag
    – komen vaak terug en zijn net volledig overtuigd van de oplossing
  • traffic die snel op een website kijkt
    – deze komen kijken, beslissen snel en geven het snelst resultaat op de landingspagina

 

Stap 2 – De boodschap op de landingspagina

Een landingspagina is bij uitstek geschikt om testen op uit te voeren. Denk aan de 4 soorten traffic en de verschillende methodieken om te kijken welke van die groepen op jouw pagina landen.
De belangrijkste aspecten die je kunt testen op een landingspagina zijn:

  • de relevantie van de content
    – denk aan de keywords in relatie tot de relevantie, door te testen kun je kijken of de traffic verbeterd of de conversie
  • email in relatie tot landingspagina’s
    – vanuit een email traffic genereren naar de landingspagina is een vaak voorkomende combinatie; door te kijken naar de content, de call to action en de relatie tussen email en landingspagina is het mogelijk deze voortdurend te optimaliseren
  • de weergave van de pagina
    – de opbouw van de pagina moet voldoen aan de wijze waarop de bezoeker kijkt, doet en handelt; denk ook aan de neurologie in de opbouw van de pagina

 

Stap 3 – De pagina zelf

Om de landingspagina zelf te analyseren kun je je onder andere de volgende vragen stellen:

  • is de bounce rate hoog, dan gaan mensen meteen weg, er klopt dan iets niet
  • heb je inzicht in de conversie ratio
  • op welke plek van de landingspagina converteert de bezoeker het best en waar het minst goed
  • op basis van welk aanbod converteert de bezoeker
  • wat maakt dat de pagina goed of minder goed is
  • De opbouw van de test van je eigen landingspagina bestaat uit 3 vragen:

 

welk thema ga je testen

  • er zijn 5 thema’s waar je een test over kunt starten
    – design
    • denk aan layout, teksten, afbeeldingen, opbouw
    – content
    • is de tekst leesbaar of scanbaar, wordt content eenvoudig of complex weer gegeven
    – experience
    • past de pagina in de verhaallijn van de campagne en voldoet de pagina aan de verwachtingen van de bezoeker
    – aanbod
    • wat is het aanbod geweest, wat maakt dat het aanbod heeft geleid tot betere of minder goede conversie
    – relevantie
    • is de content relevant en noodzakelijk voor de bezoeker

 

wat ga je testen

  • ga je twee totaal verschillende elementen testen in een pagina of ga je varianten op 1 thema testen
  • bedenk wel dat het resultaat voor jou een waarde moet opleveren waarmee je beslissingen beter gaat nemen

 

hoe ga je testen

  • ga je A/B testen of multivariabele testen uitvoeren
  • een A/B test is vaak wat eenvoudiger uit te voeren en te analyseren, bij een multivariabele test moeten de uitslagen goed met elkaar worden vergeleken

Dit zijn de eerste 3 van 7 stappen voor het opzetten van een optimale landingspagina.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven