Een social media manager heeft als hoofddoel dat de sociale media die worden gebruikt een optimaal resultaat opleveren als bijdrage aan de marketingstrategie. Dat vraagt natuurlijk om inhoudelijke inzicht in de eigen organisatie, klanten en natuurlijk de media zelf. Maar wat doet hij of zij dan eigenlijk?
Periodiek, mogelijk jaarlijks
Het opstellen van het social media jaarplan. Dat geeft aan hoe de bijdragen vanuit de sociale media geleverd worden. De relatie met de marketingstrategie en ondernemingsstrategie.
- overzicht van het sociaal media gedrag van klanten en potentiële klanten
- overzicht van de sociale media die mogelijk zijn
- keuze van die media die op dat moment het beste ingezet kunnen worden en gaan worden
Kwartaal activiteiten
Op basis van de strategie en de resultaten die dagelijks worden bereikt maakt de social media manager de volgende producten:
- een actualisering en update van de sociale media strategie, mogelijk bijstellen van de KPI’s en de relatie van de strategie tot de afgegeven doelstelling
- een evaluatie van de activiteiten die het afgelopen kwartaal zijn uitgevoerd en doorgevoerd, welke aanpassingen zijn door gevoerd en welke experimenten met welk resultaat zijn uitgevoerd
- het ontwikkelen van een contentkalender voor het komende kwartaal
Maandelijkse activiteiten
Uitgangspunt voor het vaststellen en invullen van de maandelijkse activiteiten komt uit de resultaten van de lopende activiteiten en campagnes enerzijds en anderzijds de strategie zoals deze is bepaald.
Houd ook rekening met de kwartaal planning, experimenten en veranderend gedrag van de mensen, klanten en potentiële klanten.
- zorg voor maandelijkse meetings met de betrokken mensen
- analyseer de reacties van mensen op de producten en diensten, analyseer de herkomst en het effect van berichten van mensen
- zorg voor samenwerking met andere afdelingen en mensen binnen de organisatie, je bezit immers de sociale media niet alleen, maak gebruik van de krachten van het netwerk
Wekelijkse activiteiten
Naarmate we meer en meer in de kortere perioden komen, worden de werkzaamheden steeds operationeler.
- zorg ervoor dat de content wordt geproduceerd en er een continue stroom aan content is
- leg contacten met alle mensen die actief zijn in marketing en aanverwante afdelingen
- ga het gesprek aan en voer de discussie over zaken die goed gaan en beter kunnen gaan
- houd oog op onderzoeken en ontwikkelingen in de social media industrie
- volg de analytics van de social media goed en stuur daar waar mogelijk bij
- stimuleer anderen (collega’s) om de content te delen en daarmee het bereik te vergroten
Dagelijkse werkzaamheden
In de dagelijkse operatie zien we de volgende activiteiten:
- plaats de postings of plan de postings op de verschillende media die zijn gekozen
- geef een reactie op vragen en meningen
- monitor voortdurend de sociale media en de activiteiten
- zorg voor conversatie met mensen die dat willen
- zoek naar content
- verbeter content om de conversie te verhogen of andere doelstellingen te kunnen bereiken
Er zijn natuurlijk nog veel andere werkzaamheden te bedenken. Vaak is het dan even een andere interpretatie. Het gaat er om dat je je realiseert dat een social media manager eigenlijk nooit klaar is en moet zorgen voor een continue stroom aan “beweging” op de gekozen sociale media.
Tip: Wil jij de social media optimaal inzetten in je marketingstrategie? Dan is de opleiding Social Media echt iets voor jou!
- Tijdens de opleiding leer je de laatste trends, ontwikkelingen en inzichten op het gebied van social media.
- Ook maak je een social media plan, direct geschikt voor implementatie in je eigen organisatie.