Hyves introduceert vandaag een nieuwe vorm van Hyves Adverteren, het zogenaamde ‘Hyverteren’. De banners gaan eruit en maken plaats voor tekstadvertenties, zoals we die kennen van o.a. advertenties op Facebook en LinkedIn.
Van deze populairste social media is Hyves nog de enige die adverteren alleen aanbiedt op basis van CPM, kosten-per-duizend-vertoningen. De prijs daarvan wordt wel drastisch verlaagd, namelijk van 1 euro naar 0,40 euro.
Helaas voor adverteerders durft Hyves het nog niet aan om af te rekenen op CPC, zoals Facebook en LinkedIn wel doen. De meerderheid van de adverteerders heeft een voorkeur voor deze vorm van afrekenen.
Hyves geeft zelf als reden in een interview met Emerce dat de ‘skyscrapers’, het oude bannerformaat, MKB-ers afschrikte om te starten met adverteren op Hyves. De nieuwe tekstadvertenties kunnen worden voorzien van een afbeelding, zoals dat ook bij Facebook en LinkedIn het geval is.
“De commerciële uitingen zijn niet enkel meer zichtbaar op profielpagina’s, maar op alle pagina’s binnen Hyves. We kunnen makkelijker, dieper targeten“, aldus de manager van Hyverteren in het vraaggesprek.
Op dit moment kun je er nog steeds voor kiezen om een skyscraper banner te uploaden. Nog niet geheel duidelijk is wanneer deze exact ophouden te bestaan als ‘creative’. Omdat de nieuwe vorm vandaag, maandag 9 januari 2012, pas is gelanceerd, zijn de nieuwe advertenties ook nog niet te zien. De reclameruimte wordt vooralsnog opgevuld met advertenties die worden geleverd via het Google Display Netwerk, de bekende ‘ads by Google’.
Voorbeeld van één van de eerste Hyves Tekstadvertenties van ITSHoliday.nl: