Bij het produceren, schrijven of samenstellen van een blog is creativiteit een extra factor om meer succes te hebben. Het gaat hierbij vooral om de korte posts of blogs (natuurlijk kunnen artikelen ook leuker en creatiever ingevuld worden).
Door gebruik te maken van creatieve elementen wordt de blog overzichtelijker of heeft aantrekkingskracht en kan vaker leiden tot een positieve reactie. Een positieve reactie zien we dan als het meedoen, klikken of reageren.
Maak er een quiz van
Mensen zijn vaak geneigd om bij een vraag een antwoord te geven. Het stellen van een vraag in een vorm van een quiz geeft mensen de neiging om het in te gaan vullen. Enerzijds heb je de mensen actief en anderzijds kun je zelfs meekijken met de antwoorden en een beeld vormen, misschien zelfs kleine vorm van marktonderzoek.
- vragen met meerkeuze mogelijkheid
- vragen moeten relatie hebben met het onderwerp
- bedenk wel dat de lezer het antwoord op de vraag enigszins moet kunnen weten zonder heel veel nadenkwerk
Q&A bij Twitter
Het sociale medium Twitter is bij uitstek geschikt om als Q&A te gebruiken. Je stelt een vraag, laat mensen reageren. Je geeft zelfs soms ook reacties of ergens nog een hint. Tenslotte geef je het verlossende woord, het antwoord.
Afhankelijk van de urgentie kun je het antwoord wat langer op zich laten wachten of sneller verstrekken.
Gebruik grafieken
Bij het gebruiken van meerdere cijfers en tabellen helpt het om deze weer te geven in een grafiek. Via meerdere programma’s is het maken van grafieken niet meer heel complex. Kijk alleen net iets langer naar de mogelijkheden om een net andere grafiek te gebruiken. Misschien zelfs wel inzichtelijker maar ook anders dan anders.
Echte cases
Het gebruiken van echte cases helpt zeker om de aandacht te trekken. Een merk noemen en gebruiken maakt het voor de lezer duidelijker en inzichtelijker.
Animaties trekken de aandacht
Het gebruiken van animaties, afbeeldingen in cartoon vorm, is zeker aan te raden. Een cartoon heeft aantrekkingskracht op mensen. Zeker wanneer je gebruik maakt van vaker terugkerende situaties, personen of andere herkenbare elementen in de blogs.
Arceer blokken tekst
Door stukken of blokken tekst te arceren, andere stijl, kleur, lettertype, geef je deze blokken tekst meer aandacht en laat je de gehele blog er net even anders uit zien.
Waar je rekening mee moet houden is dat het stuk tekst dat er anders uit ziet ook meteen de aandacht trekt, zodanig dat de rest van de blog niet wordt gezien laat staan gelezen.
Ontwikkel een serie
Bij het nummeren van artikelen krijgen mensen de behoefte om ze allemaal te willen verzamelen en de mensen krijgen de neiging ze ook in die volgorde te lezen. Je stuurt dus de lezer door de blogs heen, mensen gaan ook zoeken naar de andere blogs. Tip is wel om aan te geven hoelang de serie wordt en vermeld in elke blog de andere nummers.
Deel je content opvallend
Zorg dat je content gedeeld wordt en biedt deze content ook deelbaar aan. Geef aan welke mensen het allemaal hebben gelezen, liefst met een afbeelding.
Schrijf een gids
Een blog opgebouwd uit een menselijke logica zoals “van A tot Z” werkt. Het helpt mensen om snel een bestaande denkwijze om te zetten in een logische structuur. Deze structuur kun je natuurlijk opdelen in meerdere blogs en later samenvatten in 1 whitepaper.
Deze 9 tips geven je handvatten om de content beter te laten opvallen of gemakkelijker te laten lezen. Natuurlijk is er vanuit creatief perspectief nog veel meer nodig. Ga het uitproberen en kijk waar jouw lezer het meest ontvankelijk voor is.