Het converteren op de website is een bijzaak. Althans als we de meeste conversiepercentages analyseren en gesprekken voeren met de verantwoordelijken van de website. De aantallen worden niet gevolgd, de reis van de klant over de website niet. Het is dus een achtergesteld onderwerp. Terwijl we aan de andere kant enorm veel geld investeren in het bouwen van de website en het verkrijgen van traffic naar de website.
Tip 1 – email remarketing
In de email die wordt gestuurd naar mogelijke klanten en bestaande klanten kan een tracker worden gebouwd die de klant waarneemt wanneer deze op de website komt. Het volgen van deze klant over de website heen geeft inzicht in het gedrag maar ook in de momenten dat iemand afhaakt. Dat kan zijn op een pagina of bij het legen van de winkelwagen bijvoorbeeld. Mail de klant met een persoonlijk bericht, gerelateerd aan het moment dat deze is gestopt met zoeken of kopen.
Het lijkt inbreuk maar mensen vinden het vaak prettig als ze geholpen worden bij het vinden van het juiste product of dienst.
Tip 2 – vertrek popup
Mensen komen op de website en mensen vertrekken weer van de website. Een gegeven dat feitelijk is. Maar waarom verlaten de mensen onze website? Het antwoord hierop blijft vaak achterwege of wat onduidelijk gemompel. We denken het wel te weten…
Vraag het de klant door bij het verlaten van de website een popup te laten zien. Vraag niet te veel en wel gericht.
Tip 3 – voordelen voor de klant
Wat zijn de voordelen voor de klant? Schrijven we wel wat de klant wil horen en waar de klant de meeste behoefte aan heeft? Het blijft lastig om van buiten naar binnen te denken. En dat in relatie met de doelstelling van de website in de customer journey. Paar zinnen die leiden tot een hogere conversie.
- je kunt gratis een optie nemen
- (voor een opleider) u krijgt slagingsgarantie
- het is veilig om te betalen
- u kunt 24/7 vragen stellen
Zinnen waar de klant voordeel uit proeft en ziet.
Tip 4 – duidelijke call to action
Geef duidelijk aan wat je van de bezoeker verwacht wanneer deze op de website terecht komt. Doe dat wel vanuit de customer journey en de klantgedachte. Geen call to action levert een duidelijk lagere conversie op dan het wel plaatsen ervan.
Tip 5 – functionaliteiten
“We maken een mooie website”. Veel gehoorde uitspraak van marketeers. Maar mooi hoeft niet effectief en functioneel te zijn. Om de informatie in het proces van boeken van een reis of kopen van product scherp te hebben moet de bezoeker wel weten wat hij moet doen. Maar ook wat er daarna komt en wat er van hem wordt verwacht. Eye-tracking is een goede methode om de functionaliteiten te toetsen vanuit het gebruik van de klant.
Tip 6 – experimenteer
Deze tips voor verbetering van de conversie zijn niet voor iedereen en elke marketeer gelijk. Experimenteren en kijken naar de beste oplossing is natuurlijk maar niet vanzelfsprekend.