We weten maar al te goed dat onderlinge en wederzijdse aanbevelingen het best werken. Peer-2-peer werkt beter dan welke vorm van adverteren, online en offline, dan ook. Dat betekent dus ook dat we goed moeten nadenken over het ontwikkelen en vergroten van het aantal aanbevelingen door onze relaties, klanten en bezoekers. Deze tips en aanbevelingen zijn meer geschikt voor B2C dan B2B.
Toch kan B2B hier ook van leren. Op het moment dat een mens iets vertrouwt en gaat aanbevelen is de kans aanwezig dat dat zowel voor zakelijk als consument geldt.
Zorg voor vertrouwen
Door het scheppen van een vertrouwensbasis is de kans op het geven van een aanbeveling groter. Het krijgen van vertrouwen kan enorm verschillen per vorm sociale media.
- ruim 70% van de mensen vertrouwt een post via Facebook
- de grootste stijgers voor het scheppen van vertrouwen zijn Pinterest en Youtube
In het scheppen en behouden van vertrouwen is het dus belangrijk dat marketeers nadenken over de strategie binnen deze sociale media. Op welke wijze kun je vertrouwen bij klanten krijgen.
Introduceren van nieuwe producten en diensten
Voor het zoeken naar nieuwe en andere producten, gebruikt de consument over het algemeen in ruim 50% van de situaties Facebook als informatiebron. De websites van het merk zelf wordt slechts in 30% van de situaties gebruikt.
Bij het op de markt zetten van nieuwe producten, is Facebook weer een interessante partij. Laat mensen die het product hebben een review schrijven of vraag mensen iets te schrijven of reageren met een beloning of juist als innovator van het product of dienst.
Informatie over producten en diensten
Wanneer een consument informatie nodig heeft over een bepaald product of dienst dan staan de eigen website of de website van het merk bovenaan in de lijst.
Nodig mensen uit om een review te schrijven op de eigen pagina.
Reactie op producten
Bijna 60% van de mensen schrijft op Facebook iets over het gebruik van het product. Een programma om dit te motiveren is zeker een goede basis voor meer aanbevelingen.
Wanneer schrijven mensen eigenlijk een aanbeveling?
Als je weet wat mensen drijft om een aanbeveling te schrijven maakt dat je meer succes gaat krijgen om aanbevelingen te werven:
- ruim 90% na een positieve ervaring met een merk
- bijna 80% geeft een aanbeveling bij het ontvangen van een gratis product of sample
- ruim 70% schrijft een review na een negatieve ervaring
- ruim 50% schrijft een aanbeveling omdat ze het leuk vinden
Cross mediale strategie voor aanbevelingen
Vaak staat het vergroten van het aantal aanbevelingen niet in de top activiteitenlijst van een marketeer. Ook bij het verkrijgen van reviews is het belangrijk om dat vanuit een cross mediale strategie op te pakken.
- welke mensen reageren en waarom
- heb je een goed beeld van de mediaconsumptie
- hoe kunnen kanalen elkaar versterken
- de kracht van de boodschap zit in de herhaling
- vraag mensen om een aanbeveling
- denk aan een verhaallijn, laat het niet op zich staan
Goede voorbeelden zijn bol.com en coolblue die op verschillende manieren de koper proberen over te halen een aanbeveling te schrijven.