3 tips om meer uit Google Analytics te halen

Google Analytics is een tool met oneindig veel mogelijkheden, maar dat maakt het helaas ook ingewikkeld als je er pas mee begint. We zetten daarom graag drie handige tips voor je op een rijtje, waarmee je als sitebeheerder meteen aan de slag kan.

 

Kijk verder dan het aantal bezoekers

Hoeveel bezoekers je website krijgt, kan je in Google Analytics makkelijk aflezen. Maar je mag niet de fout maken om daar te stoppen. De instappunten, het bouncepercentage en en het uitstappercentage zijn minstens even belangrijk. Je vindt ze onder Gedrag > Site-inhoud > Alle pagina’s. Het aantal instappunten vertelt je hoeveel bezoekers van je pagina ook effectief op je website zijn binnengekomen via deze pagina. De uitstappunten vertellen je dan weer hoeveel mensen deze pagina als laatste op je website bezocht hebben. Het bounce percentage tot slot, toont je het aantal bezoekers dat geen enkele andere pagina op je website bezocht, en dat toont aan dat je content niet interessant genoeg was om ook de rest van je site te gaan ontdekken.

 

Ontdek hoe je bezoekers zoeken

Zelfs al heb je maar een kleine, nog onbekende website,dan is de kans nog groot dat het merendeel van je bezoekers via search engines bij jou terecht komt. Google Analytics toont je hierbij handig via welke zoekwoorden dat is gebeurd. Op die manier kan je jouw content optimaliseren en die woorden waar veel naar gezocht wordt, nog beter naar voor brengen zodat ook andere surfers op jouw website terecht komen. Je vindt deze zoekwoorden bij Acquisitie > Overzicht > Organic Search.

 

Stop met jezelf te tracken

Je surft zelf ongetwijfeld regelmatig naar je eigen website om te kijken of alles nog in orde is. Maar die bezoekjes zitten dus inbegrepen in je bezoekersaantallen, en zeker wanneer die nog laag liggen, kan dat een vertekend beeld geven. Ga daarom in Google Analytics naar de “Beheerder” sectie en ga vervolgens naar “Weergave”. Daar selecteer je “Filters” en kies je vervolgens voor “Nieuwe filter”. In de vooraf gedefinieerde filtertypes selecteer je Uitsluiten > verkeer van de IP-adressen > die gelijk zijn aan. Tot slot vul je je eigen IP-adres in zodat jouw surfgedrag in de toekomst niet meer meegeteld zal worden.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven