Denken vanuit de klant is de vaste marketingomschrijving die we allemaal kennen. De afgelopen jaren heeft het begrip neuromarketing meer aandacht gekregen. Het is daarmee niet geheel nieuw. Echter door de toename van online mogelijkheden en online middelen is het bewust denken over de wijze waarop onze klanten denken en handelen weer een belangrijk onderwerp geworden.
Tip 1 – 3 seconden bedenktijd
In 3 seconden bepaalt een mens of hij wel of niet iets leuk en interessant vindt. De basis voor deze uitspraak ligt in het gegeven van onze linker en rechter hersenhelft die ratio en emotie laten zien. De koppeling tussen beide hersenen vindt heel erg snel plaats, zij moeten als hersenen dezelfde reactie hebben, dan is er een positief besluit. Dit proces duurt maximaal 3 seconden.
Tip 2 – denk vanuit emotie
De emotionele kant van de mens wordt als eerste geraakt. Bedenk dat afbeeldingen en enkele woorden hierin kunnen bijdragen. Denk dus bij een uiting na over de emotionele kant van de uiting en de opname door de klant.
Een emotie zorgt ook voor een grotere en langere herinnering aan de uiting.
Tip 3 – we houden van afbeeldingen
We vinden afbeeldingen veel gemakkelijker dan tekst. Denk aan de vele icons die we gebruiken in onze eigen uitingen via whatsapp maar ook in het verkeer. De borden hebben een afbeelding en geen tekst.
- onze hersenen nemen een afbeelding 60.000 keer sneller op dan tekst.
- als we kijken naar de data die door onze hersenen worden verwerkt is ruim 90% visueel, plaatjes dus.
- tekst en afbeeldingen tezamen onthouden we beter dan alleen tekst; tekst en afbeelding moeten wel een relatie met elkaar hebben.
Tip 4 – afbeeldingen van mensen
Gebruik afbeeldingen van mensen. Wanneer we afbeeldingen analyseren en het oppakken door mensen dan zien we dat mensen op de afbeeldingen het goed doen. Natuurlijk maakt elke afbeelding wel een onderscheid, mensen vallen alleen meer op dan dieren en natuur.
- we worden als mens aangetrokken door gezichten.
- hersenen verwerken emotie en afbeeldingen als een gezamenlijk proces.
- een baby op een afbeelding zorgt voor een warm gevoel over het algemeen.
Tip 5 – gebruik kleuren
Op een geheel gekleurde pagina, valt de zwart wit uiting beter op. Relativeer en denk na over de tips. Over het algemeen zien we kleuren beter dan zwart wit pagina’s.
- ons gevoel wordt beïnvloed door kleuren.
- denk hierbij aan de sfeerlampen die we in verschillende kleuren kunnen weer geven.
- geel activeert het nadenken.
- rood zorgt voor een rem.
- blauw zorgt voor vertrouwen.
Tip 6 – experimenteer
Alle tips kunnen terzijde gelegd worden in bepaalde situaties. Het experimenteren met de tips is dus noodzakelijk. Plaats de tekst en afbeeldingen ook heel goed in de context van de uiting. Een blog als deze met alleen maar afbeeldingen zou niet goed overkomen. Sommige infographics zien er mooi uit maar zijn inhoudelijk niet altijd even sterk.
De psyche van ons als mens is mede bepalend voor ons succes. Niets is zo veranderlijk als een mens en toch moeten we als marketeer ons daar van bewust zijn. Keuzes bewust maken en experimenteren. Maar ook bewust leren van de experimenten. Dat levert uiteindelijk het beste resultaat op.