We gebruiken smartphones, phablets (de grotere smartphone) en tablets steeds vaker. Het aantal desktops neemt af. Ons mediaconsumptiegedrag verandert. Dat betekent dat we in onze business maar ook de marketing en communicatie moeten nadenken over de juiste wijze van inzetten.
We zien dus de volgende ontwikkeling.
We hebben een desktop thuis en een desktop op het werk.
We hebben een desktop in combinatie met een tablet, op het werk nog een desktop.
We zijn nu volledig mobiel geworden.
In deze veranderende omgeving zien we dus een spagaat voor de marketeer. Deze moet offline en online goed kunnen combineren. Een paar tips om mee te nemen in je eigen strategie.
Tip 1 – geef nieuws services
Mensen die tablets gebruiken, en met name die mensen in de tweede generatie van tablets, zijn voortdurend en real time op zoek naar nieuws en service. Geef die dan ook op een manier die toepasbaar is op de mobiele devices.
Tip 2 – bied meerdere mogelijkheden
Analyseer goed wat mensen online en offline doen en kijk naar de mogelijkheden die er dan zijn. Ga niet te hard. Loop de klant niet voorbij. Zolang de smartwatch nog niet volledig onderdeel is van de maatschappij zal deze vooral worden gebruikt door de innovators. Dat is echter een klein deel van de markt.
Bied daarom de services op meerdere mogelijkheden. Wel op een zakelijk gezonde manier. Op het moment dat een offline uiting te weinig opbrengt moet je als marketeer die ook proberen te stoppen.
Tip 3 – een app is geen garantie voor succes
We maken apps omdat iedereen online is en actief op een smartphone of tablet. De gemiddelde mens heeft 40 apps op zijn smartphone staan en gebruikt er de helft van. Bedenk dat een app dus een middel is geworden wat in een massale omgeving wordt aangeboden.
Tip 4 – wees relevant
De relevantie van een uiting is het belangrijkst voor het succes van een uiting. En relevantie kan voor verschillende mensen anders zijn. Bedenk in de transitie die we bij de inleiding hebben gezien dat we niet allemaal hetzelfde zijn. Een app gebruiken we wanneer deze ons voorziet van het antwoord op een vraag of een oplossing bij een probleem of een toegevoegde waarde bij een activiteit. Dat is relevant. Maar dat betekent niet dat iedereen elke app gebruikt.