Je marketingafdeling bestaat onder andere uit een contentteam. Hoe zorg je dat zij optimaal samenwerken en de doelen die jij hebt opgesteld gaan halen? We geven je zes tips.
Tip 1: Begrijp je publiek én je team
Om succesvolle content te maken die aansluit bij je doelgroep, is het belangrijk dat je je publiek kent. Maar datzelfde geldt ook voor de leden van je team: zorg dat je hen begrijpt zodat je hen zo effectief mogelijk kunt laten werken en hen kunt ondersteunen waar dat nodig is.
Tip 2: Wees creatief en geef vrijheid
Creëer een cultuur waarin creatief denken wordt aangemoedigd. Geef mensen de vrijheid om slechte ideeën te hebben en van tijd tot tijd te falen. Dit leidt tot de beste content. Zorg voor een open en veilige cultuur, daar gedijt iedereen het beste bij.
Tip 3: Verdeel het werk
Leg het werk niet bij één persoon neer, maar verdeel het. Laat hen doen waar ze goed in zijn en blij van worden, dat levert de beste content op. Stop met alle dingen te doen, maar doe minder dingen beter.
Tip 4: Werk samen
Voor het beste resultaat is het van groot belang dat je contentmarketingteam optimaal samenwerkt met de marketingafdeling en het social mediateam (mochten dit verschillende teams zijn). Ze kunnen elkaar versterken, maak daar gebruik van. Het is belangrijk dat goede content ook op de beste manier gepubliceerd wordt.
Tip 5: Deel je doelen en normen
Wat is je strategie? Deel het met je contentmarketingteam! Maar leg ook vast wat je merkstandaarden zijn. Elk merk heeft zijn eigen standpunt, stem en do’s en don’ts. Deel deze informatie en bespreek regelmatig of jullie content hier nog bij aansluit. Stuur waar nodig bij.
Tip 6: Beheer je project
Projectmanagement is cruciaal voor het slagen van je doelen. Denk aan het beheren van vergaderingen, beoordelingen, doelstellingen en verwachtingen. Stuur regelmatig bij en ga regelmatig in gesprek met elkaar. Dat houdt iedereen scherp en levert uiteindelijk het beste resultaat op. Zorg daarbij voor de juiste tools in een goede werksfeer zodat creativiteit een kans krijgt.
Tip: Wil jij de social media optimaal inzetten in je marketingstrategie? Dan is de opleiding Social Media echt iets voor jou!
- Tijdens de opleiding leer je de laatste trends, ontwikkelingen en inzichten op het gebied van social media.
- Ook maak je een social media plan, direct geschikt voor implementatie in je eigen organisatie.