4 tips om Gen Z te bereiken als marketeer

Over Generatie Z wordt online volop gesproken. Het zou de meest eigenzinnige, moeilijk te bereiken generatie zijn, immuun voor de vele marketinguitingen die ons dagelijks om de oren vliegen. Maar is dit echt zo’n ongrijpbare generatie? Uniek zijn ze zeker, onbereikbaar zeker niet. Met de juiste weldoordachte benadering is ook Generatie Z goed te benaderen. Hoe? Zó dring je door tot deze generatie van digital natives:

Zo ziet Generatie Z eruit

Zoals gezegd is Generatie Z een generatie van digital natives: een groepering die opgegroeid is in een tijdperk waarin internet en mobiele telefonie gemeengoed is. Ze weten niet beter dan dat deze technologie beschikbaar is en hebben van jongs af aan geleerd gebruik te maken van de mogelijkheden. Generatie Z is geboren tussen 1995 en 2010, en vormt een bijzonder diverse generatie. Ze zijn wereldwijs en ijverig, maar tegelijkertijd ook voorzichtig en alert: ze hebben een goede neus voor onzin, en hebben geen enkele moeite om dan over te stappen naar een betrouwbaardere partij. Geen wonder dat de marketingwereld het warm krijgt wanneer het gaat om het bereiken van Generatie Z. Daarom hieronder 4 tips om je kennis over deze eigenzinnige generatie bij te spijkeren.

Influencergeneratie

Vandaag zijn de oudste leden van Gen Z de twintig al voorbij en dus kijken marketeers en economen met stijgend belang naar het koopgedrag van deze digitale generatie. Uiteraard was de digitale omslag al bij de Millennials zeer tastbaar. Volgens een studie van het Institute for Business Value van IBM (samen met de Amerikaanse retailfederatie NRF) zijn de Millennials (of Generatie Y) vandaag goed voor een derde van alle online aankopen. De jongere Generatie Z laat zich echter opmerken omdat ze nu al haar stempel drukt op de gezinsuitgaven. Ze hebben een manifeste invloed op de uitgaven voor eten en drinken, kleding, elektronica, reizen, uit eten gaan, enzovoort.

De mobile natives

Gezien die groeiende status wou de studie te weten komen, wat merken met interesse in Gen Z te wachten staat. Uniquely Gen Z keek verder dan de Verenigde Staten en bevroeg 15.000 consumenten tussen 13 en 21 jaar in zestien landen. Doel: het inschatten van hun verwachtingen als consument en het scherpstellen op hun digitale voorkeuren. Kijken we naar hun tijdsbesteding dan beantwoorden de Gen Z’ers volledig aan het beeld van de verder doorgedreven digitalisering. Bijna negen op de tien kan genieten van een snelle internetverbinding en zowat driekwart van de respondenten spendeert zijn vrije tijd in ruime mate online. De smartphone is daarvoor het favoriete toestel, de tablet is op dat vlak een stuk minder populair bij Gen Z.

Datagevoelig

Terwijl deze generatie online is, praat ze met vrienden, familie én merken. Iets meer dan vier op de tien speelt online games die deel uitmaken van een campagne of schrijft product reviews. Opvallend: Gen Z toont vrij veel openheid om persoonlijke data te delen met merken. Van de respondenten wil 62% zijn aankoopgeschiedenis delen en ziet 42% geen graten in het delen van contactgegevens. Kan je als merk vervolgens aantonen dat je er netjes mee omspring, dan is dat een nieuwe onderscheidende factor. Gen Z zal nog meer belang hechten aan dataveiligheid en merken bevoordelen die persoonlijke gegevens afdoend beschermen.

Gepersonaliseerde en interactieve ervaringen

Voor marketeers is de les duidelijk: het belang van betrokken merken groeit bij Gen Z alleen maar verder door. Deze jongeren zullen hun aankoopgedrag laten sturen door de signalen die ze ontvangen tijdens de marketingcommunicatie. Een merk dat zich meer openstelt voor interactie, heeft in het winkelschap een streepje voor. Maar wat betekent dat concreet om je als merk openstellen voor interactie? Uiteindelijk is het een adagio dat al bijna twee decennia weerklinkt. De bevindingen van het onderzoek geven vooral aan dat merken en retailers moeten investeren in gepersonaliseerde en interactieve ervaringen die ze bij voorkeur bouwen op de laatste digitale vernieuwingen. Wie dat niet doet, riskeert lager in de lade van Gen Z te belanden.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven