6 punten van aandacht voor sociale media

Sociale media is een containerbegrip voor vele soorten media die via de digitale kanalen mensen met elkaar verbinden. De bekendste voorbeelden zijn natuurlijk Facebook, LinkedIn, Pinterest, Twitter, Instagram en Whatsapp. Zonder compleet te zijn overigens.

Deze media veranderen voortdurend en zijn natuurlijk afhankelijk van het gebruik en de toepassingen. De menselijke factor bepaalt voor een groot deel het succes.

In dit artikel belichten we een aantal punten van aandacht voor de marketing en communicatie deskundige die sociale media in de plannen heeft opgenomen voor het komend jaar. Bedenk of je nog iets moet of kunt bijsturen.

 

Punt 1 – Jouw sociaal netwerk zit in je portefeuille

Het is niet meer “of” maar meer “wanneer” gaan we mobiel betalen. Er is een stijgend aantal punten waar je contactloos met een mobiel kunt betalen. De devices zijn er klaar voor en de software is ontwikkeld. Er zijn wat logistieke drempels. Maar wat heeft dat met social media te maken? Hoelang duurt het nog voordat bijvoorbeeld LinkedIn mijn betalingen voor mij gaat uitvoeren. LinkedIn wordt dan mijn nieuwe creditcard en vervangt alle bestaande credit cards.

 

Punt 2 – Nieuwe netwerken krijgen het lastig

Er zijn regelmatig launches van nieuwe sociale media zoals afgelopen jaar Ello. Elk nieuw medium heeft echter dezelfde opstartproblemen en moet dealen met het de aantallen van bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook. Of zij allemaal blijven bestaan is natuurlijk altijd de vraag. Er zullen ook het komende jaar weer nieuwe initiatieven ontstaan. Voordat je ze meeneemt in jouw plannen overweeg dan goed hoe lastig het is om mensen naar allerlei verschillende “niche” platformen te trekken. Dat kost ook weer veel inspanning.
Het voorbeeld om in je achterhoofd te houden is Google+. Is dat nu na al die jaren succesvol of niet?

Punt 3 – Sociale media zitten in onze primaire behoeften

Het ter discussie stellen van de behoeften piramide van Maslow gaat te ver. Ik ben het er ook mee eens dat sociale media ons niet in leven kunnen houden. Toch is het een zichtbare toepassing die ons dagelijks leven, of we het willen of niet, steeds meer beinvloedt. De mobiele device is de meest gebruikte device om sociale media te gebruiken. Sociale media worden steeds vaker en meer ingezet om informatie uit te wisselen, b2b en b2c. Op dit moment kijken mensen meer dan 160 keer per dag op hun mobiel. Dat is nagenoeg elke 10 minuten.

 

Punt 4 – Social media worden online winkelstraten

Via Twitter en facebook zijn er testen uitgevoerd met zogenaamde “koop” buttons. Het is bijna vanzelfsprekend zou je zeggen. De mensen die je volgen zijn vaak meer dan gemiddeld geïnteresseerd in jou en jouw producten. Waarom zou je dan niet meteen verkopen en de mensen laten kopen? Het is wat anders dan de Social Selling die al enige tijd rondwandelt. Het is wel een ontwikkeling die mede daaruit is voort gekomen. Doe een compacte krachtige aanbieding en mensen kopen het.
Bij fondsenwervers zien we het al vaker gebeuren. Kleine donaties met een button.

 

Punt 5 – Privacywetgeving en social media

Het is niet op te lossen maar het vraagt wel de aandacht van ons, marketing- en communicatieprofessionals. Het gaat te ver om te zeggen dat privacy zinloos is. We moeten de mens beschermen. We moeten ons ook realiseren dat de mens zelf aan de knoppen zit. Soms plaatst deze, bewust en onbewust, informatie die beter niet gedeeld had kunnen worden. De wetgeving loopt op dit punt dus achter. Naarmate de activiteiten op sociale media toenemen staat de privacy van mensen op het spel.

 

Punt 6 – Beveiliging en sociale media

Een ander punt dat om aandacht vraagt is de beveiliging. Het staat buiten kijf dat mensen geen dingen moeten doen die niet mogen, maar de maatschappij online is dezelfde maatschappij als offline. Er zal altijd wel een mogelijke hack of inbraak kunnen plaats vinden. Na Sony in 2014 en een aantal anderen, moeten we ons dat realiseren. Natuurlijk beveiligen maar ook de wetgever zal moeten nadenken over sluitende regels rondom de beveiliging.

Een zestal punten van aandacht die passen bij de ontwikkelingen van sociale media in 2015. Hoe past dat in jouw plan of campagne? Moet je toch nog een keer kijken hoe het bij jullie is geregeld? Het gaat erom dat je er over nadenkt, beargumenteert wat je doet en wat je niet doet. Dan is elke aanpak goed.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven