Binnen de vele mogelijkheden van sociale media is Snapchat op dit moment de snelst groeiende. Veel nieuwe gebruikers en een mogelijkheid om in contact met hen te komen. Sinds het ontstaan van Snapchat is het aantal gebruikers meer dan 100 miljoen actieve gebruikers en daarmee dus een goede mogelijkheid om zaken te doen via dit medium. Zoals met alle media, als je het als marketeer gaat gebruiken zorg dan wel dat je zelf ervaring met het medium hebt anders krijg je er geen beeld bij.
Introductie van nieuwe producten
De meeste gebruikers van Snapchat zijn tussen 18 en 35 jaar oud. Producten en diensten die aansluiten bij deze groep kunnen heel goed via Snapchat gedeeld worden. Let wel op dat een Snapchat bericht niet doorgestuurd kan worden.
Een Snapchat bericht heeft een levensduur van 10 seconden. Het bericht dat je wilt delen of de call to action die je wilt bewerkstelligen moet kort en krachtig zijn om het grootste effect te halen.
Denk bijvoorbeeld aan een pakkend en creatief bericht dat aanslaat bij de behoeften van de groep. Stuur een bericht met een vooraf bepaalde frequentie.
Gebruik de kracht van storytelling
Het is mogelijk om een aantal berichten beschikbaar te houden voor langere tijd. Wanneer je dat vanuit 1 afzender doet met meerdere berichten is het mogelijk om daar een verhaallijn in aan te brengen. De verhaallijn wordt dan weer gegeven in verschillende foto’s en video’s die met elkaar naar het doel streven, branding, traffic of andere doelen.
Een verhaallijn kan bestaan uit de volgende elementen:
- video
- beeld
- games
- quest
- puzzel
- uitdagingen
Het is mooi als er uit jouw snap traffic wordt gegeneerd, al is het maar een nieuwe snap die door de ontvanger wordt gemaakt waar je een rol in speelt.
Gebruik teasers voor ontwikkelen van het merk
Door gebruik te maken van extra informatie voor mensen op Snapchat is het mogelijk de band met het merk te gaan bouwen, versterken en uitbouwen. In 10 seconden kun je redelijk wat content delen. Bij het delen van die content is het mogelijk dat de brand awareness bij de ontvanger en de verzender stijgt.
Adverteren
Via Snapchat wordt al door redelijk wat onderneming zaken gedaan. Het adverteren is een mogelijkheid die bestaat. De eigenschappen van de elementen hierboven blijven bestaan. De gebruiker van Snapchat ziet dat er advertenties klaar staan wanneer ze de berichten bekijken.
Snapchat. Een snel ontwikkelend sociaal medium dat eenvoudig en gemakkelijk content met elkaar deelt. Er liggen voor de creatieve marketeer mogelijkheden om Snapchat met succes op te nemen binnen de cross media strategie.