Email marketing is gemakkelijk? Zelfs professionals vergeten wel eens iets of maken fouten. Het is een continu proces om de emails te verbeteren en optimaliseren. Het vergroten en verhogen van de conversie is een belangrijke succesfactor. Hier 4 tips die ook door professionals nog al eens over het hoofd worden gezien..
Relevantie is leidend voor de content
Een mail versturen is gemakkelijk. De uitspraak “we mailen ons bestand wel even” is een veel voorkomende uitspraak. Echter het besef of dit bestand wel op deze boodschap zit et wachten is een project op zich. De klant kennen en weten wat voor hem relevant is is een basisvoorwaarde voor succesvolle mailingen.
- gebruik gesegmenteerde groepen
- geef elke groep die content die relevant is
- de clicks, opens en andere reacties zijn een indicatie voor kennis over de klant
Creativiteit stuurt de ogen en hersenen
Veranderingen leveren een andere respons en conversie op. De user experience zal ongetwijfeld verbeteren. Het is een utopie om te denken dat elke aanpassing direct tot het beste resultaat leidt. De kip met de gouden eieren.
- test, gebruik A/B testen
- elke test levert resultaat op die effectiviteit kan vergroten
- houd de resultaten bij
Creativiteit is een complexe factor. Het is nooit af en er is altijd discussie over. Creativiteit is ook een factor waar juist het onderscheid door gemaakt kan worden.
Focus te veel op alleen ROI
Het versturen van een mail is vaak omdat je een bepaalde conversie verwacht. Het kan zijn dat deze conversie niet altijd even hoog scoort als normaal. Echter ben je bewust van de bijkomende voordelen en resultaten die niet altijd even goed meetbaar zijn. Denk aan merk, naamsbekendheid, vertrouwen, cognitieve dissonantie verbetering en relatieversterking.
- maak een mailkalender
- per mailing doelstelling bepalen
- met een frequentie richten op andere doelen dan alleen conversie
De onderwerpregel zorgt voor het wel of niet lezen van de mail
De onderwerpregel is vaak een regel die “er even bij bedacht wordt”. De essentie van de onderwerpregel is om de ontvanger te laten lezen. Vaak is de focus van de ontvanger op deze regel gericht. Denk dan vanuit de behoefte en wensen van de klant voor het invullen van de regel in plaats van de regel bedenken vanuit jij wilt zeggen.
- start met de regel door te bedenken wat de reden is dat je de mail gaat versturen
- bedenk waarom jij de mail zou openen
- bewaar de beste regels die je zelf van anderen ontvangt
Verder als algemene tip de 50 / 20 / 30 regel. Denk 50% van je tijd na over de inhoud van de tekst in relatie tot de doelgroep, schrijf daarna in 20% van de tijd de mail. De overige 30% is voor het redigeren en schrappen van en in de tekst.