6 Onmisbare Contentmarketing principes

Het gebruiken van content en de inzet van media zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat is al sinds mensenheugenis zo. Toch krijgt contentmarketing meer aandacht dan ooit en dat is logisch. Content kan niet op zich staan. Een goede inhoud zonder medium komt niet aan, een goed medium zonder inhoud is nietszeggend.
De reden dat content meer aandacht krijgt komt vanuit het gegeven dat er meer media beschikbaar is, meer contactmomenten met klanten en doelgroepen en in meer stappem in de customer journey het succes behaald moet worden. En zoals we weten moet elke stap met content worden gevuld. Het is dus complexer geworden om te bepalen welke content, wanneer en hoe geleverd moet worden om uiteindelijk het gewenste succes te behalen.

Vanuit deze basis moeten we als marketeers goed nadenken over de handvatten die leiden tot succes. Deze handvatten zijn samengevat in 6 principes die helpen bij het genereren van het gewenste succes.

 

Principe 1 – Kwaliteit is beter dan kwantiteit

De inleiding geeft aan dat er veel content nodig is om tot het gewenste succes te komen. In het grote geheel moet je als marketeer keuzes maken. Je kunt namelijk beter 1 goed kwalitatief stuk leveren dan meerdere minder goede stukken content. Dat betekent:

  • maak keuzes in de media die je gaat inzetten
  • bedenk vooraf welke touchpoints je gaat meenemen in de strategie
  • pas de content aan in de hoeveelheid die je kunt managen (en daar verstaan we de productie van de content onder maar ook de mogelijkheden om die content te plaatsen in de media zonder dat het leidt tot ruis voor de ontvanger door de hoeveelheid content)

 

Principe 2 – Je hebt een lange adem

Het implementeren van een contentstrategie is niet een strategie die morgen leidt tot successen. Het plaatsen van een online advertentie kan na korte tijd al traffic genereren op de website. Het plaatsen van content en het inzetten van de verschillende touchpoints met de content vraagt om lange termijn strategie en aanpak.

  • zorg dat de content op de verschillende kanalen op elkaar aansluit door een verhaallijn
  • let op de versterking en verlenging van de content door de doorverwijzing naar andere media en kanalen (content via een twitter bericht dat verwijst naar het whitepaper op de website; content van beide media moet op elkaar zijn afgestemd en gericht zijn)

Principe 3 – Het gaat niet vanzelf

Hoe goed je content ook is, je zult er hard voor moeten werken om de content ook daadwerkelijk onder de aandacht te brengen. Het gaat niet vanzelf. Ontwikkel bij de content een strategie die er toe leidt dat mensen de content onder ogen krijgen en ook gaan gebruiken of lezen.

 

Principe 4 – Je schrijft voor lezers

Het lijkt vanzelfsprekend. Toch zijn teksten en is content vaak geschreven vanuit de auteur en niet vanuit de lezer. De lezer moet:

  • de content als vanzelfsprekend ervaren
  • relevant vinden
  • toepasbaar op de eigen situatie vinden

Verdiep je dus in de wensen en behoeften van de lezers en kijk welke content op welk moment en hoe worden gelezen en natuurlijk ook door wie.

 

Principe 5 – Zoek contact

Het delen van content is het leukst voor de lezer, en uiteindelijk ook voor de auteur, als er ook reacties op komen. Geef mensen de ruimte en de mogelijkheid te reageren op de content zoals die wordt geleverd. Het voordeel van reacties is dat de betrokkenheid groter wordt maar ook de verspreiding van de content gaat sneller omdat anderen gaan reageren.

 

Principe 6 – Experimenteer

De ontwikkelingen staan niet stil. Er komen met grote regelmaat nieuwe media bij die weer eigen eigenschappen hebben voor content en daarom nieuwe en andere mogelijkheden bieden. Als content marketeer is het eigenlijk vanzelfsprekend dat deze nieuwe media worden uitgeprobeerd. Experimenteer met verschillende soorten content, traffic genereren en combinaties van content. Je ziet dan ook of klanten en doelgroepen het medium omarmen of niet.

Deze 6 principes geven je de richting waar je aan moet denken bij het ontwikkelen van een contentmarketing aanpak.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven