Online marketing voor traditionele winkels

Door Jonathan Scholten

Sommige winkels omarmen online marketing, terwijl andere retailers deze marketingmogelijkheden volledig links laten liggen. Als we kijken naar de winkels die hiermee actief zijn, dan zien we vooral de bekende winkelketens. Online marketing is voor deze ondernemingen een manier om de klant te bereiken, naast andere, meer traditionele manieren zoals reclamefolders, radio- en tv-commercials en abri’s.

Op het gebied van online marketing zijn veel winkelketens actief met zoekmachineoptimalisatie, adverteren via zoekmachines, affiliate marketing, nieuwsbrieven en verschillende social media. Bij veel winkelketens is het tegenwoordig ook mogelijk om de producten via de webshop te bestellen.

Maar hoe moet dat als je een kleine zelfstandige bent met een winkel? Je hebt niet het budget en de slagkracht om online te gaan concurreren met de grote jongens. Bij online marketing denken vele ondernemers gelijk aan een webshop, terwijl zo’n online winkel niet voor iedere winkel of branche geschikt is.

Voor kleine zelfstandigen zijn er echter volop online mogelijkheden om de omzet te verhogen, zonder dat dit veel geld hoeft te kosten en zonder een webshop in te richten. In dit artikel zullen we je een aantal mogelijkheden geven.

 

Wel of geen webshop

Iedereen zal zelf de afweging moeten maken of een webshop wel of niet interessant kan zijn. Belangrijk bij deze afweging is de branche of nichemarkt waarin je actief bent. Het heeft waarschijnlijk weinig toegevoegde waarde als je concurreert met winkelketens op basis van service als je het op prijs niet kan winnen.

Online zullen de meeste consumenten op zoek zijn naar de scherpste deal. De klanten die naar je winkel komen, doen dat omdat ze weten dat ze een goede service krijgen. En vaak is men zich er weldegelijk van bewust dat men voor die service ietsje meer betaald. Dat heeft men er dan ook voor over.

Als je een webshop begint, dan moet je er tevens van bewust zijn dat het je er nog niet bent met het laten bouwen van een webshop. De webshop moet bijgehouden worden en logistiek en administratief gezien moet je de bestellingen wel af kunnen handelen. Daarnaast moet je ook aan marketing doen om bezoekers op je webshop te krijgen.

 

Vraag je klanten om hun e-mailadressen

Door je klanten met enige regelmaat een e-mail te sturen, blijf je op het netvlies staan. Grote ketens zijn daar handig in. Een kortingskaart, een actie, sparen voor iets…Voor je het weet, hebben zij je e-mailadres bemachtigd.

Als winkel is het een kleine stap om ook iets dergelijks te doen. Je kunt je klanten bijvoorbeeld een kortingspas geven, waarmee zij korting krijgen op producten die die week of maand in de aanbieding zijn. Per e-mail worden ze op de hoogte gebracht van de acties voor die periode. Er zijn tal van programma’s, zoals MailChimp, waarmee je kosteloos een klantenbestand kan bijhouden en je nieuwsbrieven kunt versturen.

 

Actief op Facebook

Een andere gratis manier om je klanten bij je winkel te betrekken, is Facebook. Met like-, share- en win-acties kan je zorgen voor volgers, maar dat kan ook op andere manieren. Het ligt een beetje aan het soort winkel dat je hebt. Wat over het algemeen goed werkt, is Facebook gebruiken voor niet-commerciële activiteiten. Bijvoorbeeld laten zien hoe bepaalde producten ontwikkeld worden, waar producten vandaan komen – denk aan fair trade, hoe de productontwikkeling gaat of hoe er duurzaam wordt ondernomen. Het gaat erom dat je doelgroep betrokken raakt bij je onderneming.

 

De inhoud van de website

Vrijwel iedere winkel is online ‘aanwezig’ met een website. Voor veel kleine winkels is de website een statistisch gegeven. Wat foto’s van de winkel, de contactgegevens, de openingstijden en een beschrijving van het assortiment en dan heb je het wel gehad.

Met een klein beetje moeite is van de website echter veel meer te maken dan een statische webpagina met wat droge feitjes. De website kan ingezet worden voor het op- en uitbouwen van een expertstatus bijvoorbeeld. Je hebt veel verstand van de producten die je verkoopt. Waarom zou je deze kennis ook niet online gaan delen?

In de winkel komt men met vragen. Je kan er donder op zeggen dat mensen dezelfde vragen aan Google stellen. Door de vragen die men in de winkel stelt op de website te beantwoorden – in de vorm van blogartikelen – zorg je ervoor dat men via Google je website weet te vinden. Deze websitebezoekers kan je vervolgens weer verleiden tot een inschrijving op de nieuwsbrief, zodat je de poel van potentiële klanten langzaam maar zeker verder uitbreid.

Het enige wat je nodig hebt, is wekelijks een paar verloren uurtjes, zodat je iedere week een nieuw blogartikel kan produceren.

 

Adverteren op Google

Als je slager bent, dan heeft het waarschijnlijk weinig nut om te gaan adverteren in Google. Tenzij je iets heel speciaals verkoopt. Je klanten komen uit de wijk en lopen je winkel in zonder Google te raadplegen. Als je een speciaalzaak, zoals een beddenspeciaalzaak of een hengelsportwinkel, hebt, dan loont het echter wel om te gaan adverteren in Google.

Met Google AdWords kan je heel gericht adverteren. Je kunt bepalen bij welke zoekwoorden je advertenties vertoond moeten worden. Bijvoorbeeld als men op de productnaam heeft gezocht van een belangrijk product uit je assortiment.

En de kracht van Google AdWords voor winkels is dat je lokaal kunt adverteren. Heb je bijvoorbeeld een beddenspeciaalzaak en weet je hoeveel kilometers mensen maximaal bereid zijn te reizen naar je winkel? Dan kan je ervoor zorgen dat je advertenties alleen vertoond worden aan mensen die zich binnen deze straal van je winkel bevinden. Hiermee voorkom je dat je advertentiegeld op gaat aan advertenties voor mensen die toch niet naar je winkel komen.

De auteur is oprichter van Sharketing, een bedrijf met een brede kennis op het gebied van online marketing.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven