5 Tips om beter te converseren

In deze boost van online en digitale ontwikkelingen nemen de directe contacten af. Het voeren van gesprekken tussen echte mensen, face-to-face, aan tafel, tijdens het eten of gewoon bij het koffie apparaat neemt af. Kunnen we in dit digitale tijdperk nog wel met elkaar praten?

Daarom 5 tips om een betere gesprekspartner te zijn en een conversatie op gang te brengen en te kunnen houden.

 

1 – actief luisteren

Tijdens het gesprek is luisteren eigenlijk de belangrijkste schakel om een conversatie op gang te houden. Luisteren naar de ander geeft je de ruimte om te interpreteren wat de ander zegt en daar op te reflecteren.
Nog beter dan alleen luisteren is actief luisteren. Dat wil zeggen naast verbale reflectie ook gebruik te maken van non-verbale reacties. Denk aan het schudden met het hoofd, kleine woorden gebruiken die bevestigen dat je luistert.
Een goede luisteraar koppelt eigenlijk in de volgende zin een deel van hetgeen hij/zij heeft gehoord terug. Dat kan door een deel te herhalen of een vraag te stellen.

 

2 – voorkom een afleiding

Als mens is het al moeilijk om te blijven focussen. Neem dan ook nog mee dat onze aandacht online niet echt heel lang is. We worden voortdurend afgeleid en ons gedrag is zeer fragmentarisch.
Tijdens een gesprek is het niet handig en zeer onprofessioneel en respectloos als je voortdurend wordt afgeleid. Voorkom dus dat je berichten ziet. Leg mobiele telefoons weg, haal tablets van tafel en laat de smartphone geen berichten door geven. Garantie dat de spanningsboog en de focus op de gesprekspartner groter is. Het gesprek wordt ook inhoudelijker.

 

3 – vertel verhalen

De docent van de middelbare school die je het best kunt herinneren is de man die mooie verhalen kon vertellen. Sprekende verhalen die een boodschap hebben en die blijven hangen. In een gesprek andere mensen betrekken en overreden kan het best met een mooi en goed verhaal.
Daarnaast worden mensen sneller aangetrokken door mensen met een goed verhaal. Voor het netwerken is het hebben van een goed verhaal dus ook belangrijk.

 

4 – wees jezelf

Het gesprek stokt als je niet jezelf bent. Authenticiteit is belangrijk. Ook tijdens een gesprek. Wanneer mensen proberen “een ander” te zijn dan wordt het lastiger om consistent en consequent op eenzelfde manier een reactie te geven. Hierdoor stokken gesprekken.

 

5 – denk ook vanuit je gesprekspartner

In een gesprek hebben twee mensen een mening en twee mensen zijn met elkaar in gesprek. Dit is de meest eenvoudige manier voor het voeren van een gesprek. Tijdens het delen van meningen is het belangrijk om de mening van de gesprekspartner niet meteen van tafel te vegen. Vraag door over zijn of haar mening, probeer een dialoog te voeren over de invalshoeken. Op deze manier is het voeren van een gesprek zeer goed mogelijk. Vaak wordt het dan nog als leuk en interessant gewaardeerd en zal de band met de gesprekspartner toenemen.

Naast zakelijk kun je deze tips ook gebruiken in de privé situatie.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven