Een website ontwikkelen kost veel tijd, geld en inspanning. Door vooraf goed na te denken wat er wel en niet belangrijk is bij het samenstellen van een briefing voor de website bouwer (intern of extern) is tijd- en geld besparend. Daarom een lijst van 25 onderwerpen die je moet overwegen bij het bouwen van een website.
Bonus – cross media strategie
We beginnen met de bonustip. Ben je op de hoogte wat de rol is van de website in de cross media strategie. De website heeft een rol in de journeys van verschillende persona’s of doelgroepen. Het helder hebben van deze doelstelling is cruciaal voor het kunnen geven van een antwoord op de vragen hieronder of invulling van de onderwerpen die we benoemen. Zonder het kennen of onderkennen van deze rol zal de website een eigen leven gaan leiden zoals we zo vaak zien.
1 – domeinnaam
Voordat je een website gaat bouwen of een briefing gaat samenstellen heb je wel een domeinnaam nodig. Er zijn veel partijen die je technisch verder kunnen helpen bij het vastleggen van je domeinnaam. Bedenk wel:
- eenvoud siert
- snappen mensen de essentie
- bijt de domeinnaam andere activiteiten niet
- is het gemakkelijk uit te spreken en te schrijven
2 – hosting
Bij domeinnaam hebben we het al gehad over het vastleggen. Zoek daarvoor een goede hostingpartij. Denk daarbij aan:
- continuïteit van de website
- helpdesk
- technische ondersteuning
Tenslotte is prijs ook een issue, bedenk echter wel dat de kwaliteit van de hosting zeker meehelpt bij het succes.
3 – het CMS
Bedenk goed welk systeem je gaat gebruiken. Ga je de website bouwen in HTML of gebruik je een wordpress omgeving. In het eerste geval zul je wat meer zelf moeten bouwen in het laatste geval worden veel applicaties standaard geleverd. Eenmaal de techniek gekozen is het complexer om over te stappen. Factoren die mede bepalend kunnen zijn:
- gebruik van techniek bij andere websites
- kennis van de mogelijkheden
- investering
- maatwerk of gestandaardiseerde omgevingen
4 – doelstelling website
In de bonustip is al gesproken over de rol van de website. Geef duidelijk aan wat de doelstelling van de website is.
5 – vastleggen van de layout
Wanneer je hebt gekozen voor een meer op maatwerk gedreven website dan is het maken van een layout en het kiezen van kleuren de volgende stap. Bij een systeem als WordPress kun je een keuze maken uit verschillende sjablonen.
6 – opbouw van de website
Zorg dat er een duidelijke opbouw van de website is. Deze maak je aan het begin om duidelijk te krijgen wat je wilt. De definitieve versie plaats je online zodat bezoekers ook via die informatie kunnen zien waar ze zitten.
7 – content
Het produceren van de eerste content is 1. Het voortdurend actualiseren en up-to-date houden van de content is 2. Het ontwikkelen van een contentplanning en het samenstellen van een contentteam zijn onontbeerlijk voor een goede inhoud.
8 – bezoekers
Zorg dat je een goed beeld hebt van de bezoekers van je website. Dat kan gebaseerd worden op onder andere doelgroepen, klantgroepen en persona’s.
9 – adverteren
Het is een principe beslissing. Laat je wel of geen externe adverteerders op je website. Het kan geld opleveren, het kan ook commercieel overkomen. Neem deze beslissing in combinatie met de doelstelling van de website.
10 – pop up berichten
Er is een periode geweest dat een pop up heeft bijgedragen aan de vindbaarheid. Nu is dat weer minder. Een pop-up kun je laten verschijnen bij aanvang van het bezoek, tijdens het bezoek of bij het vertrek. Vaak is het dan het stellen van een vraag of verzoek om je aan te melden voor de nieuwsbrief. Niet iedereen is er van gecharmeerd en kan verstorend werken in de gehele klantreis.
11 – design
Bij het opbouwen van de layout en het werken met de gekozen kleuren moet het design ook aantrekkelijk zijn voor de bezoeker. Uiteindelijk heeft het design een rol in de conversieoptimalisatie.
12 – buttons
Het plaatsen van buttons op een website trekt de aandacht van de bezoeker. Zoek zorgvuldig een goede button uit, experimenteer met de tekst, kleuren en vorm van de button.
Ook de locatie van de button op de website kan versterkend werken. Teveel buttons werkt weer remmend, keuzestress bij de bezoeker.
Dit is het eerste deel van de tips voor het ontwikkelen van een website.