De online mogelijkheden nemen elke keer weer toe. Dat maakt dat we als marketeer keuzes moeten maken. Het zorgen voor een fundament is wel belangrijk. Dat fundament ligt in het goed op orde hebben van de 5 meest voor de hand liggende online marketing strategieën. Bij elke strategie wordt een korte beschrijving met tips gegeven.
Organische vindbaarheid
Ook wel zoekmachine-optimalisatie genoemd, ofwel SEO. Door de SEO strategie goed in te vullen, word je eerder gevonden, uit de praktijk blijkt dat ook de CTR hoger is bij SEO.
- experimenteer met content om de CTR te optimalsieren
- denk goed na over de SEO mogelijkheden op de website en achter de website
- goede kopregels zijn bijvoorbeeld voor een CTR erg belangrijk, aansprekende en inspirerende kopregels vormen de basis voor succes
- de aansluiting van de SEO strategie op de content moet goed zijn om de bounce rate te verlagen
Zoekmachine marketing advertenties
In de volksmond noemen we dit SEA. Gebruik maken van de mogelijkheid van Google om te adverteren tussen en naast de organische zoekresultaten.
- advertenties die engagement versterken zorgen voor een betere plaatsing en lagere kosten
- de strategie van keywords werkt beter vanuit relevantie
- gebruik ook emotie in de keuze van keywords en opbouw van de ad
Optimaliseren van de conversie
We willen natuurlijk een hogere conversie wanneer we bezoekers hebben. Belangrijk bij het verhogen van de conversie is deze in combinatie te brengen met het soort bezoekers. Maak een analyse van het soort bezoekers en de herkomst van de bezoekers. Een eerste indicatie is bijvoorbeeld het verschil in gedrag van nieuwe bezoekers en mensen die een herhalingsbezoek doen.
- mensen met een herhaalbezoek kopen ruim twee keer zoveel en willen vaak meer kennis opdien
- bedenk dus bij het experimenteren op de website welke bezoekers je hebt ontvangen, nieuwe of herhalingen
- kijk naar het verschil in kwantiteit van de conversie tegenover de kwaliteit van de conversie, kwaliteit levert uiteindelijk meer op
- werken vanuit eenzelfde merk en logo levert herkenning op en verhoogt de conversie
Remarketing strategie
Bij het inzetten van remarketing is het wel belangrijk om voor je strategie goed aan te kunnen geven op basis van welke “regels” je remarketing gaat inzetten.
- denk aan interesse, regio, gedrag en welke content de bezoeker heeft bekeken; deze combinatie leidt tot de beste vorm van remarketing
- analyseren van de bezoekers en de behoeften geeft je handvatten om verder deze strategie uit te werken
- maak ook gebruik van de mogelijkheden op sociale media, deze leveren een verdubbeling van de conversie op
Sociale media
Integreer de sociale media in de strategie. Het is te gemakkelijk om bij elke campagne te zeggen, ik doe een Facebook ad. De reden waarom we dat doen is omdat Facebook (als voorbeeld) veel mogelijkheden biedt voor segmentatie en targeten.
- zorg dat alle media, dus ook de sociale media, met elkaar consistent vanuit een cross marketing strategie, elkaar versterken
- een duidelijke verhaallijn in alle kanalen helpt de conversie zeker verhogen
- sociale media helpen om inzicht te krijgen in gedrag van klanten, contact met klanten, informeren van klanten en sturen van klanten met een duidelijke call to action
- over het algemeen is de inzet van sociale media relatief laag in kosten, bedenk wel de tijdsfactor die meespeelt
Met deze 5 online strategieën is het mogelijk je online fundament te bouwen en vervolgens gebruik te maken van alle mogelijkheden die er hiernaast zijn en die nog gaan komen.
Tip: Wil je echt impact maken met digital marketing? Dan is de opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap iets voor jou!
- In 12 dagdelen (4 maanden) til je je strategische marketingkennis naar een hoger niveau.
- Je nieuwe kennis vertaal je naar een eigen digital marketing strategie, direct geschikt voor implementatie.