Twitter. Medium van de toekomst of vergane glorie? Twitter wordt nog steeds door veel mensen gebruikt om vooral inhoudelijke boodschappen met elkaar te delen. Het inzetten van Twitter vanuit een cross mediale strategie kan zeker tot extra succes leiden.
Wat maakt dan het succes van Twitter?
– traffic genereren naar de website
– verhogen van het aantal volgers en daarmee het bereik
– activeren van het aantal volgers om de content en berichten te delen en zo meer bezoekers te krijgen en bereik te vergroten
9 tips voor effectief gebruik van Twitter:
- Uitroepteken gebruiken
– Het gebruiken van een uitroepteken in een bericht zorgt ervoor dat het bericht vaker en sneller geretweet wordt. - Call to action duidelijk aangeven
– In het bericht aangeven wat de lezer moeten doen (retweet!) werkt uitzonderlijk goed. De lezer reageert door te omschrijven wat hij moet doen door het bericht ook daadwerkelijk door te stu-ren. - Empathie tonen
– Emotie tonen en zorgen voor woorden als „aub” en „dank je wel” geven een menselijk gevoel aan het bericht en daarom is de kans op doorsturen of volgen aanzienlijk groter. - Maak gebruik van foto en bewegend beeld
– In het bericht opnemen van een afbeelding zorgt voor een drie keer zo hoge retweet rate als berichten zonder afbeelding. - Gebruik mentions en het bereik stijgt
– Het gebruiken van zogenaamde „mentions” (@….) zorgt voor een hoger aantal volgers en gro-tere kans op retweeten. Uit onderzoek blijkt ook dat bij meer dan 5 mentions het doorsturen weer sterk daalt. - Zorg voor de vindbaarheid van het bericht
– Gebruik maken van de hashtag (#) zorgt voor een grotere acceptatie van het bericht. - Let op het moment waarop je een bericht gaat versturen
– Het volume van tweet berichten is het hoogst tijdens werktijd. Ben je uit op een hoger aantal retweets dan is het beter om na werktijd te tweeten. - Niet alleen het tijdstip testen, ook het moment in de week kan succes verhogend werken
– Tweet berichten op zondag zorgen voor het hoogste percentage retweets van de gehele week. Over het algemeen ligt het percentage retweets in het weekend hoger. - Act human, dat betekent dat b2b en b2c berichten door elkaar heen gebruikt kunnen worden op een persoonlijk account
– Zakelijke berichten en persoonlijke berichten kunnen prima door elkaar gebruikt worden.
Het zijn tips voor een beter effect voor het versturen van Tweet berichten. De verwachting is dat Twitter zich de komende periode zal blijven ontwikkelen. Daarnaast verandert het mediaconsump-tiegedrag van de mens ook snel. Dus experimenteer zelf ook veel en gebruik de tips daarbij als uitgangspunt.