4 ecommerce ontwikkelingen voor 2015

De Webwinkel Vakdagen geven elk jaar weer een beeld van de ontwikkelingen en mogelijkheden die er in de wereld van online en ecommerce actief zijn. Met deze 4 tips reiken we vanuit de redactie van Bijgespijkerd ook een hand uit om je voor te bereiden op de ontwikkelingen rondom ecommerce in 2015.

 

Ontwikkeling 1 – mobile

De vraag of het een trend is of een verdere ontwikkeling. De mensen hebben onze markt letterlijk in de handen. Nagenoeg iedereen heeft wel een smartphone waar het leggen van een contact al steeds gemakkelijker en intenser wordt. Kijk naar de tijd die het heeft geduurd dat we zeiden dat zelfs een SMS een gevoel van inbreuk op de eigen omgeving was. De ontwikkeling zal zich meer en meer gaan richten op de mobiele component van commerce. Thema’s als experience, techniek en gemak zijn mede bepalend voor het uiteindelijke succes.

 

Ontwikkeling 2 – betalen en mainstream

Bij de introductie van de nieuwe producten van Apple is Apple Pay geïntroduceerd. Volgens onderzoek van Google heeft dat geresulteerd in een groei van ruim 50% aan transacties.
Daarnaast zien we ook in Nederland een toename van het aantal “bewegingsbetalingen”, het zogenaamde swipen van de smartphone langs een betalingsapparaat. Zoals zo vele introducties van nieuwe mogelijkheden is ook hier enige terughoudendheid. De vraag rest hoelang het nog duurt voordat we betalingen koppelen aan experience, vastleggen van data en het koppelen aan onze cross mediale strategie.

 

Ontwikkeling 3 – de cross media experience

Bij deze ontwikkeling willen we wijzen op de versmelting van clicks en bricks. Online en offline komen steeds dichter bij elkaar. Werd het in het verleden soms nog gezien als een soort van concurrentie, zien we nu dat mogelijkheden online en mogelijkheden offline erlkaar kunnen en gaan versterken. Denken vanuit de klant, mediaconsumptie en gewoon zelf nuchter denken geeft inzicht in veel mogelijkheden.
Denk ook aan de mogelijkheden die elk touchpoint met zich mee brengt. Op elk moment kijken naar de verschuivingen in gedrag van de klant, B2B en B2C. Real time marketing en microtargetting worden een succes zodra we de klnt als uitgangspunt nemen en hem een experience geven in onze cross media strategie.

 

Ontwikkeling 4 – logistiek

De logistieke component is enerzijds een ondergeschoven kindje en anderzijds moet het de succesfactor zijn voor alle (online en ofline) ondernemers die spullen leveren aan afnemers. Het geldt trouwens ook voor diensten. Waarom zou een adviseur niet kijken hoe interactie anders kan plaats vinden zoals een bank nu aan het doen is. Overigens zijn er natuurlijk al spelers als Coolblue die inspelen op de levering op andere momenten zoals ook zondag.
Wanneer het aantal online aankopen toeneemt, en dat is geen trend maar een gegeven, dan neemt het belang van het oplossen van de logistiek ook toe. Samenwerken met ondernemingen die al op de weg rijden als logistieke partner, gebruik maken van het senioren netwerk en afhaalpunten zijn de meest voor de hand liggende toepassingen in deze ontwikkeling.

Op zich kunnen we nog meer ontwikkelingen noemen. Denk alleen al aan mircotargetting, ontwikkeling van marktplaatsen, ruilhandel en veiligheid Het succes van online en ecommerce is ook weer niet vanzelfsprekend. De groei aan winkels en ondernemingen die starten is groot maar er haken er ook weer veel af. Het is een boeiende tijd.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven